Velkommen til vores vidensunivers

Velkommen til vores vidensunivers, hvor vi samler alt det nørdede om strøm og energiforbrug. Her finder du dybdegående materiale, der hjælper dig med at forstå din elregning, optimere dit strømforbrug og lære mere om, hvordan du kan spare penge på energi.

Uanset om du vil dykke ned i detaljer om elmarkedet eller få en grundig gennemgang af din egen elregning, er denne side fyldt med indsigt og nyttig viden.

Gratis oprettelse – ingen bindning

Altid Energi – Din elregning, helt gennemsigtig

Kan du finde hoved og hale i din elregning?

Vores adm. direktør, Michael Sørensen, tager dig igennem en Altid Energi-regning trin for trin. Få en klar forståelse af, hvordan vi sammensætter din elpris uden skjulte gebyrer eller spottillæg. Se videoen og få styr på, hvad du egentlig betaler for, og hvorfor Altid Energi er en fair og gennemskuelige løsning for dig.

"Troede ikke det skulle ske, men blev faktisk glad da jeg modtog min regning. Der rent faktisk er til at forstå - og i et lækkert layout med glade farver."
Kim Tranholm
Kunde
Strøm til indkøbspris – enkelt forklaret

Hvad betyder strøm til indkøbspris?

Vores adm. direktør, Michael Sørensen, forklarer hvad strøm til indkøbspris betyder. Det kan være kompleks at forstår hvordan elmarkedet fungere. Denne video forsøger at gøre det simpelt.

Vil du også have strøm til indkøbspris?

Pas på med at "Google" dig til en god elaftale.

Hvad er en affiliateaftale?

I denne video deler vores adm. direktør, Michael Sørensen, hvorfor du som elkunde skal være forsigtig med at bruge Google til at finde en bedre elaftale. Det du ofte finder øverst, er elselskaber, der betaler mest for at få dig som kunde – ikke nødvendigvis dem, der tilbyder den bedste aftale.

Hos Altid Energi er vores tilgang anderledes. Vi har simpelthen ikke råd til at betale op til 1.500 kr. for en ny kunde, da vi kun tjener meget lidt pr. kunde. Vores fokus ligger i stedet på at give dig en fair, gennemsigtig og gebyrfri løsning.

Snyder dit elselskab dig?

På bare 10 sekunder kan du se, hvor meget du kan spare ved at skifte til Altid Energi med vores regningstjekker.

Vores kunder sparer i gennemsnit 450 kr. om året ved at skifte til Altid Energi.

Strøm til indkøbspris – enkelt forklaret

Hvordan sammensættes strømmen i elnettet?

Vores adm. direktør, Michael Sørensen, forklarer, hvordan strømmen i elnettet består af en blanding af grøn og sort strøm. Strømmens sammensætning afhænger af flere faktorer, herunder produktionen af vedvarende energi og efterspørgslen på elmarkedet

Vil du også have strøm til indkøbspris – uanset sammensætningen?

Hvorfor betaler du for strøm 1 måned forud?

Hos AltidEnergi tror vi på gennemsigtighed og fair priser. Derfor har vi valgt en simpel og ærlig model for betaling af din elregning: 1 måneds aconto-betaling.

Hvad betyder det?

Elselskaber i Danmark skal betale for kundernes forventede strømforbrug en måned i forvejen. Det betyder, at vi allerede inden måneden starter, skal dække udgifterne til den strøm, vores kunder kommer til at bruge.

Hvorfor gør vi det sådan?

Mange elselskaber vælger at finansiere disse udgifter selv, men det kræver, at de har en stor økonomisk buffer. For at opbygge den buffer, opkræver de ofte højere priser eller skjulte gebyrer fra deres kunder.
Hos AltidEnergi vil vi noget andet. Vi vil holde priserne fair og gennemsigtige, uden at opkræve ekstra. Derfor har vi ikke mulighed for at lægge ud for vores kunders strømforbrug – og det betyder, at du betaler for din strøm én måned forud.

Fokusér på det, du reelt kan ændre

Den del af elregningen, der går til dit elselskab, udgør typisk kun 2-3 % af totalprisen. Hos Altid Energi gør vi det simpelt: Vi har ingen skjulte gebyrer eller tillæg, og vi tager kun en fast, fair betaling for at levere din strøm.

Strøm til indkøbspris – enkelt forklaret

Derfor kan du ikke sammenligne elselskaber på totalprisen

Når du vælger elselskab, virker det oplagt at kigge på totalprisen på din elregning. Men det kan føre til misvisende konklusioner.
Totalprisen varierer over tid – Elprisen svinger time for time, og den ændrer sig fra år til år. For eksempel var den rå elpris ca. 20 % højere i 2024 end i 2023. Hvis du sammenligner elregninger fra to forskellige perioder, kan det ene år se billigere ud, selvom elselskabet ikke nødvendigvis var billigere.
Forbruget har stor betydning – Hvis du bruger strøm, når prisen er høj, vil din regning stige, uanset hvilket elselskab du har. Sammenligner du to perioder med forskelligt forbrugsmønster, kan det give et forkert billede af prisen.
Mange udgifter har intet med dit elselskab at gøre – Din elregning består af flere poster:

Ofte stillede spørgsmål om elpriser

Hvad betyder "strøm til indkøbspris"?

Strøm til indkøbspris betyder, at du betaler den pris, vi køber strømmen til på elmarkedet, uden ekstra gebyrer eller skjulte tillæg. Vores adm. direktør Michael Sørensen forklarer det i en simpel video, så du får en klar forståelse af, hvordan det fungerer.

Din elpris er sammensat af de faktiske omkostninger ved køb af strømmen, uden spottillæg eller skjulte gebyrer. I vores trin-for-trin video viser vi præcis, hvad du betaler for, så du får fuld gennemsigtighed og en fair pris.

Nej, hos Altid Energi tror vi på fuld gennemsigtighed. Der er ingen skjulte gebyrer eller uventede tillæg i din elregning. Du betaler kun for den strøm, vi køber til dig, og vi sørger for, at alt er klart og forståeligt.

Vi har gjort det nemt for dig at forstå din elregning. Vores video forklarer trin for trin, hvordan din elpris er opbygget, så du får indsigt i både elmarkedet og vores prisstruktur, og dermed ved præcis, hvad du betaler for.

Det tager kun 2 minutter at få en billigere elaftale.

Skriv dig op nedenfor, hvis du ønsker en gennemgang af din nuværende elaftale og er interesseret i en billigere løsning.

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE