Elafgiften fjernes – Sådan forholder vi os hos Altid Energi

Indhold

Intro 

Selvom det endnu ikke er endeligt besluttet, tyder alt lige nu på, at regeringen pr. 1. januar 2026 vil sænke elafgiften til det absolutte minimum, som EU tillader – nemlig 1 øre pr. kWh. Den nuværende sats er 90 øre pr. kWh. Ud over at gøre strømmen billigere for alle danskere, vil det få stor betydning for markedet for ladestandere og refusionsordninger. Der er derfor et par ting, den almindelige elbilist skal være ekstra opmærksom på. 

Dit ladeabonnement bliver ligegyldigt 

Hvis du i dag er berettiget til refusion for opladning af din elbil, er det netop elafgiften, du kan få retur for de kWh, du bruger til at lade elbilen. Når elafgiften sænkes til det absolutte minimum, betyder det i praksis, at der stort set ikke er nogen afgift på de kWh, du bruger til at lade elbilen – og dermed er der heller ikke noget at få refusion af, eller i hvert fald kun meget lidt (1 øre/kWh). Med andre ord bliver lade- og refusionsabonnementet altså ligegyldigt. 

Typisk følger der også en serviceaftale med det abonnement, du betaler til din ladeoperatør for at få refusion, men det er værd at huske, at du ifølge den danske købelov altid har 2 års reklamationsret på dit køb. Så i bund og grund betaler du kun for at kunne kontakte kundesupport og få hjælp til at opsætte boksen, bruge appen, styre opladning osv. – ting, man i dag meget nemt kan spørge en AI som ChatGPT om, helt gratis. 

Sandheden de store aktører prøver at dække over 

Flere af de store aktører på det danske lademarked har allerede helt fjernet omkostningerne til service- og refusionsabonnementerne. Som almindelig forbruger tænker man umiddelbart nok: ”Det er da er super fedt”. Men det er altså vigtigt at have det rigtige perspektiv på situationen. 

Som nævnt ovenfor har du allerede reklamationsret på din ladeboks, og medmindre du ikke kan finde ud af at bruge appen til enten din ladeboks eller din bil til at styre opladningen, så er den service, din ladeoperatør stiller til rådighed, i praksis overflødig. Måske undrer du dig over, hvorfor de store aktører gør dette netop nu? Det er fordi, de forsøger at skjule den sandhed, at du som dansker med en ladeboks fra 1. januar 2026 står helt frit i forhold til valg af elselskab – du behøver ikke længere service- og refusionsaftalen. Den kan godt være gratis, men i bund og grund har du ikke brug for den. Vores vurdering er, at de store aktører gør dette for at undgå, at deres kunder opdager, at de nu er helt frie til at vælge elselskab, uanset hvilken ladeboks de har hængende på væggen derhjemme. 

Lænken til din ladeboks er væk – du kan nu frit vælge elselskab 

Tidligere var din refusion afhængig af, at dit elselskab kunne kommunikere med din ladeboks. Fordi der har været så mange forskellige ladebokse på markedet, har der været flere situationer, hvor du som forbruger med en bestemt type ladeboks var bundet til en bestemt type ladeoperatør – og dermed også bundet til bestemte elaftaler og priser. Men det kommer nu til at ændre sig. 

Det betyder, at alle danskere – uanset hvilken ladeboks de har hængende – fra 1. januar 2026 roligt kan skifte til Altid Energi, Danmarks eneste gebyrfri elselskab, og få strøm til indkøbspris uden at skulle bekymre sig om skjulte overraskelser, sportstillæg, binding eller lignende. Det er klart, at vi hos Altid Energi bifalder denne ændring, og det gør vi, fordi det efter vores mening stiller forbrugeren langt bedre. 

Det er for eksempel beskrevet i vores tidligere blogindlæg https://altidenergi.dk/afskaffelse-af-elafgiften, hvordan en gennemsnitshusstand med en ladestander via Clever/Andel kommer til at kunne spare 900 kr. årligt ved simpelthen at skifte elaftale, hvilket ellers ikke har været en mulighed pga. refusionsordningen. 

Hvad sker der med det nuværende service-, data- og refusionsabonnement hos Altid Energi? 

Hos Altid Energi vil vi naturligvis også tilpasse os de nye regler, hvis de bliver endeligt godkendt. Det betyder, at vi kommer til at nedjustere prisen på vores data-, service- og refusionsabonnement, så det bliver billigere. Den præcise pris er endnu ikke fastlagt, da det skal aftales endeligt med vores partner, TakeCharge, men forventningen pt. er omkring 29 kr. pr. md. Men vi vil også igen understrege, at abonnementet er helt frivilligt – det er ikke noget, du behøver.  

Husk vi hos Altid Energi tilbyder lidt ekstra 

Ud over service og support på din ladeboks kan vi hos Altid Energi også tilbyde lidt ekstra, hvis du vælger at betale de 29 kr. pr. md. Har du en af de ladebokse, som vi understøtter (Eeese, Zaptec eller DEFA), kan du nemlig i vores selvbetjening få adgang til en service, hvor du kan se, hvor mange kWh du har opladet i en given periode, og hvad prisen har været – inklusive alle omkostninger til netselskab, Energinet, stat m.m. 

Det lyder måske simpelt, men det er faktisk en ret unik service, at du kan se præcis, hvad din opladning har kostet, inklusive alle omkostninger – præcis som du kender det fra tankstationen. 

Hvad skal du gøre nu? 

Hold øje med den endelige udmelding fra regeringen omkring elafgiften, og vær klar til, at du helt frit kan vælge elselskab – og på bare 2 minutter kan skifte til Danmarks eneste gebyrfri elselskab, Altid Energi, uanset hvilken ladeboks du har hængende på væggen derhjemme. Vi glæder os til at byde dig velkommen😉 

Del
Elafgiften fjernes – Sådan forholder vi os hos Altid Energi
Nettariffer og prisstigninger – her er hvad du skal vide
Illustration af en storm i et glas
Når en storm i et glas vand bliver til breaking news

Hvor meget kan du spare?

Skift til Altid Energi med ét klik. Vi gennemgår gerne din nuværende elaftale, så du ved, hvor meget du kan spare. Indtast dine oplysninger herunder – så kontakter vi dig.

Verificeret kunde

Simon

Alt det, jeg ledte efter i et elselskab

Altid Energi er virkelig fremtidens elselskab. De har ingen skjulte gebyrer, og deres abonnement gør det nemt at holde styr på mine udgifter. Jeg er glad for at have skiftet og ville ønske, jeg havde skiftet noget før.

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE