Forretningsbetingelser

AFTALE OM SALG AF ELEKTRICITET– PRIVATKUNDER
1. Generelle bestemmelser

Altid Energi (CVR-nr. 44373580) benævnes i det følgende Leverandøren. Disse Leveringsbetingelser gælder for alle el-leverancer inklusiv netydelse (distribution) fra Leverandøren, hvor el -leverancerne hovedsageligt er bestemt til ikke-erhvervsmæssig anvendelse for Kunden, medmindre andet fremgår af Aftalen med Kunden. Leveringsbetingelserne udgør en integreret del af Aftalen (ordrebekræftelsen). Hvis der er uoverensstemmelser mellem bestemmelserne i Aftalen og disse Leveringsbetingelser, har Aftalens bestemmelser forrang.

1.1. Fortrydelsesret

Ved aftaler om fjernsalg og aftaler indgået uden for Leverandørens forretningssted kan Kunden træde tilbage fra Aftalen inden 14 dage fra Aftalens indgåelse (fortrydelsesret). Kunden skal inden udløbet af fortrydelsesfristen utvetydigt afgive en erklæring til Leverandøren om, at Kunden ønsker at fortryde Aftalen. Kunden kan vælge at benytte standardformularen i Forbrugeraftalelovens bilag 3. Er meddelelsen afsendt inden fortrydelsesfristens udløb, anses fristen for overholdt.

2. Forholdet mellem Kunden og Netselskabet

Forholdet mellem Kunden og det lokale Netselskab er reguleret af Netselskabets til enhver tid gældende Tilslutningsbestemmelser. Netselskabet forestår transport af den leverede energimængde fra højspændingsnettet og til forbrugsstedet. I forhold til sit lokale Netselskab skal Kunden især være opmærksom pa følgende vilkår:

1. a) Netselskabet har ansvaret for en tilfredsstillende spændingskvalitet og kan afbryde elforsyningen i tilfælde af nødvendige arbejder pa det kollektive elforsyningsnet.
2. b) Kunden skal give Netselskabet uhindret adgang til Elanlæg, herunder måler, og Elinstallationer på Kundens ejendom i forbindelse med eftersyn, afprøvning, aflæsning, kontrol, reparation og udskiftning af Elanlæg mv. samt afbrydelse af forsyning.
3. c) Er forsyningen til Kundens ejendom blevet afbrudt, og skal der ske genåbning, skal Kunden sørge for, at alle elektriske apparater pa Kundens ejendom er slukkede, inden genåbningen finder sted.
4. d) Kunden skal på anmodning fra Netselskabet foretage selvaflæsning af Elmåler og indberette måleresultatet til Netselskabet.
5. e) Netselskabet kan til enhver tid foretage kontrolaflæsning af måler og hjemhente forbrugsdata.
6. f) Kunden skal straks underrette Netselskabet, hvis der er tegn pa, at måleren viser forkert.
Det en forudsætning, at Kunden til enhver tid opfylder sit lokale Netselskabs betingelser for tilslutning til og anvendelse af det kollektive elforsyningsnet, for at Leverandøren kan overholde sine forpligtelser efter Aftalen og i medfør af disse Leveringsbetingelser.

Leverandøren har fuldmagt til at repræsentere Kunden i forbindelse med leverandørskiftet over for Energinet.dk og Kundens Netselskab.

3. Levering | Kvalitet

El-leverancen er inklusive balancekraft. Det betyder, at Kunden til enhver tid kan aftage el efter øjeblikkeligt behov. Leverandøren har dog ret til midlertidigt at ophøre med leverancen i de tilfælde, hvor Netselskabet afbryder forsyningen. Leverandøren leverer den aftalte energimængde på det overordnede højspændingsnet i Kundens prisområde (henholdsvis øst eller vest for Storebælt). El-kvaliteten skal opfylde de til enhver tid gældende kvalitetsspecifikationer i Netselskabets betingelser. Kunden underretter Leverandøren om forhold, der kan have betydning for Leverandørens levering fx forestående større ændringer i Kundens forbrug, ændring af adresse eller lignende.

4. Måling | Måledata | Afregning | Regulering

Netselskabet er ansvarlig for måleudstyret og indestår for målingernes korrekthed. Hvis Kunden eller Leverandøren får mistanke om, at de gennemførte målinger ikke er korrekte, retter Leverandøren om nødvendigt henvendelse til Netselskabet med henblik pa en afklaring. Kunden skal acceptere efterregulering af regningerne som følge af forsinket modtagelse af forbrugsdata eller Netselskabets korrektion af måledata efter målefejl. Hvis måledata ikke foreligger eller er fejlbehæftede, afregnes Kunden ud fra et beregnet forbrug baseret pa tidligere forbrug pa aftagestedet og Kundens tilsluttede brugsgenstande. Leverandøren afregner el-leverancen forud i forhold til Kundens forventede forbrug. Endelig afregning sker på grundlag af det faktisk målte forbrug, når Leverandøren har modtaget måledata fra Netselskabet. Det er Kundens pligt gennem Netselskabet at sikre Leverandøren de nødvendige måleraflæsninger, fx ved at indsende korrekt selvaflæsning en gang om året.

Ændring i forbrug

Kunden har pligt til hurtigst muligt at underrette Leverandøren om forhold, som kan have betydning for Leverandøren.

Det gælder f.eks. større ændringer i Kundens forbrug o.l., f.eks. hvis Kunden installerer nye, store maskiner på fabrikken, væsentligt flere computere på kontoret eller skifter til/fra elvarme.

Manglende meddelelse herom anses for væsentlig misligholdelse.

Afregning

Kunden aconto opkræves forud baseret på et forventet årsforbrug.

Det forventede årsforbrug på el udregnes ud fra offentlige tilgængelige data såsom BBR, Kundens tidligere forbrug på adressen etc.

Det er tale om aconto opkrævning og ikke aconto fakturering. Dvs. aconto opkrævning er et beløb som overføres fra Kundes egen konto og til en konto hos Leverandøren.

Der er derfor ikke faktureret noget endnu på dette tidspunkt ved aconto opkrævningen.

Faktureringen foregår først (løbende hver dag), når aconto forbruget registreres på Kundens Leverandøren-konto.

Faktura dannes hver d. 15. i den efterfølgende måned efter forbrugsmåneden.

Ved indflytninger eller manglende forventet årsforbrug, er første aconto-opkrævning er et estimeret beløb, som angivet for det valgte produkt, eftersom Leverandøren ikke kender Kundens

forbrug på opkrævningstidspunktet. Der vil blive korrigeret på næstkommende opkrævningsperiode, efter Leverandøren har modtaget måleraflæsning fra Kundens lokale Netselskab. Efterfølgende aconto-betalinger beregnes som periodens andel af Kundens forventede årsforbrug til en estimeret elpris svarende til forventet årsforbrug.

Efter aflæsninger af forbruget hos Kundens måler, foretager Leverandøren korrektioner i forhold til aconto-betalingerne, og samtidig tilrettes fremtidige aconto opkrævninger. Leverandøren forbeholder sig dog retten til uden varsel at ændre aconto-opkrævningerne, såfremt forbruget ændrer sig væsentligt eller i øvrigt ikke svarer til Leverandørens forventninger.

Der er én samlet regning og den kommer fra Leverandøren.

Tidspunkter for opkrævning

Hvis Kunden er tilmeldt månedsbetaling med betalingskort trækkes aconto-opkrævningen den sidste bankdag i måneden.

Hvis Kunden er i et rykkerforløb hos Leverandøren forbeholder Leverandøren sig retten til at ændre tidspunktet for opkrævningen, men kun mens Kunden er i rykkerforløbet, så f.eks. på månedsopkrævning via betalingskort kan ske på andre tidspunkter end sidste bankdag i måneden.

På betalingsmetoder som har en opkrævningscyklus på mere end 1 måned, f.eks. 3 måneders betalingsservice, forbeholder Leverandøren sig ret til at fremrykke opkrævningscyklussen hvis Kundens konto hos Leverandøren går mere i minus end 500 kr. Dette minus kan skyldes en korrektion som følge af et højere forbrug end aconto opkrævet tidligere. Dette er bl.a. for at begrænse at Kundens efterregning stiger i løbet af cyklussen på f.eks. 3 måneders merforbrug.

Betaling med betalingskort

Hvis Kunden har kortbetaling med automatisk optankning som betalingsmetode accepteres det, at Leverandøren automatisk afregner fremtidige aconto-opkrævninger fra det angivne betalingskort. Næste rate hæves automatisk fra Kundens betalingskort, inden saldoen på Kundens konto hos Leverandøren passerer 0,- Kr.

Det er Kundes pligt at sørge for, at kortoplysningerne altid er opdaterede og korrekte, således at en betaling ikke fejler, når Leverandøren hæver næste aconto-rate.

Hvis Kunden mister sit betalingskort eller får et nyt, er det afgørende, at Kunden opdaterer sine betalingsoplysninger via selvbetjeningssiden.

Herved sikres, at saldoen på Kundens konto hos Leverandøren forbliver positiv.

Hvis saldoen på Kundens konto er negativ i mere end syv dage eller med mere end 100 kr., kan Leverandøren kræve sikkerhedsstillelse.

Betalingsmetode

Leverandøren har kun elektronisk opkrævning, dvs. der sendes ikke en fysisk regning til Kunden.

Betalingsmetoderne er f.eks.: Betalingsservice, kreditkort eller Mobilepay Subscriptions.

Forudsætningen for at kunne gennemføre elektronisk aconto opkrævning er, at Kunden har en gyldig betalingsmetode, dvs. f.eks. at kreditkort ikke er meldt stjålet, at Betalingsserviceaftalen er godkendt i Kundens bank og aktiv etc.

Hvis Kunden ikke har en gyldig betalingsmetode, og betalingen dermed ikke kan opkræves, starter Kunden i et rykkerforløb og bliver gjort opmærksom på hvad der skal gøres for at få genskabt en gyldig betalingsmetode.

Kommunikation med Kunden

Elektronisk kommunikation – Det er en forudsætning for abonnementsaftalen, at Kunden har en e-mailadresse. Meddelelser fra Leverandøren til Kunden vedrørende Kundens aftaler med etc., sendes via e-mail til den e-mailadresse, som Kunden har oplyst ved aftaleindgåelsen.

Det er Kundens pligt at sørge for, at Kundens kontaktoplysninger altid er opdaterede og korrekte. Oplysningerne kan opdateres på selvbetjeningen.

Meddelelser fra Leverandøren omfatter bl.a. ordrebekræftelser om senere bestillinger, og meddelelser vedrørende Kundens aftaler med Leverandøren, herunder varsling om væsentlige ændringer af priser, rykkere og betingelser. Kunden modtager således ikke meddelelserne som almindelig post. Leverandøren kan dog frit vælge at fremsende meddelelser til Kunden som almindeligt brev.

5. Betalingsbetingelser | Priser

Alle priser for elektricitet og netydelse, herunder netabonnement, inklusive skatter og afgifter angives og afregnes i den i Danmark benyttede møntenhed. Regninger fra Leverandøren er påført oplysning om sidste rettidige betalingsdato samt hvortil, betaling skal ske. Hvis betaling sker efter sidste rettidige indbetalingsdato, er Leverandøren berettiget til at sende rykkere. Leverandøren opkræver ikke gebyrer for rykkerskrivelser.

Oplysninger om aktuelle tariffer og andre priser fremgår af Leverandørens hjemmeside, og udleveres i øvrigt efter anmodning ved henvendelse til Leverandøren. Leverandøren har ret til at regulere priserne i overensstemmelse med punkt 13.

5.1. Modregning

Leverandøren kan foretage modregning med ethvert forfaldent tilgodehavende og enhver forfalden gæld, som Kunden måtte have til Leverandøren eller til selskaber, som Leverandøren er koncernforbundet med.

6. Sikkerhedsstillelse

Hvis der er grund til at forvente manglende betalingsevne eller betalingsvillighed hos Kunden, kan Leverandøren stille krav til Kunden om kontant depositum, anfordringsgaranti fra Kundens bank eller anden tilfredsstillende sikkerhed som vilkår for at indgå en Leveringsaftale eller som vilkår for fortsat levering. Dette gælder også, selvom Kunden ikke aktuelt er i restance overfor Leverandøren. Sikkerhedens størrelse må ikke overskride Leverandørens risiko i det konkrete tilfælde og kan højst udgøre 5 måneders betaling. Leverandøren kan kræve, at sikkerheden er stillet, inden leveringen påbegyndes eller fortsættes. Se nærmere punkt 10.3.

Ugyldig betalingsmetode anses også som manglende betalingsevne, f.eks. hvis betalingskort er blevet ugyldigt eller en Betalingsserviceaftale er afmeldt.

7. Misligholdelse

Hvis en Part misligholder sine forpligtelser i henhold til Aftalen væsentligt, har den anden Part ret til at ophæve Aftalen med øjeblikkelig virkning, jf. punkt 10.3 og 10.4.

Som væsentlig misligholdelse betragtes bl.a. Kundens manglende opfyldelse af Leverandørens krav om sikkerhedsstillelse eller ophør af Kundens aftale med sit lokale Netselskab. Hvis Kunden misligholder sine betalingsforpligtelser, er Leverandøren berettiget til at indberette dette til godkendte kreditoplysningsbureauer og/eller advarselsregistre efter gældende regler. Hvis Kundens Netselskab eller den systemansvarlige virksomhed (Energinet.dk) afbryder eller begrænser leverancerne til Kunden som følge af forhold, der ikke skyldes Kunden, betragtes dette ikke som misligholdelse af Aftalen.

Ved dødsfald, begæring om rekonstruktionsbehandling, begæring om konkurs eller indledning af gældssanering, skal Leverandøren straks underrettes herom. Leverandøren kan i disse tilfælde forlange sikkerhedsstillelse som betingelse for fortsat levering under Aftalen, jf. punkt 6, dog ikke i forbindelse med rekonstruktionsbehandling, medmindre andet er bestemt ved lov.

8. Leveringshindringer | Force majeure

I tilfælde af force majeure suspenderes Leverandørens og Kundens forpligtelser overfor hinanden i henhold til disse betingelser og/eller særskilt aftale, så længe force majeure består. Force majeure forholdet skal søges overvundet hurtigst muligt. Den berørte Part skal straks skriftligt orientere den anden Part om forholdet og oplyse om, hvornår det forventes afhjulpet. Force majeure foreligger, hvis Leverandøren eller Kunden forhindres i at opfylde Aftalen på grund af forhold, der indtræder efter aftaleforholdets start, og som er uden for den pågældende Parts kontrol. Force majeure kan især foreligge i tilfælde af nedennævnte forhold (ikke udtømmende):

Ekstraordinære naturkræfter, herunder jordskælv, stormflod og isvinter
Samfundsfjendtlige handlinger, herunder krig, borgerlig opstand eller terror

Brande, ildsvåde og hærværk

It-manipulation eller andre utilsigtede hændelser, som forårsager it-og kommunikationsnedbrud

Sammenbrud eller skade pa El-anlæg, der ikke skyldes Netselskabets fejl eller forsømmelser

Umulighed med hensyn til at opnå nødvendig arbejdskraft, maskiner, materialer eller underentreprenører.

Arbejdsstridigheder, herunder, men ikke begrænset til, strejker og lockouter

Forsyningsusikkerhed, herunder utilstrækkelig energiproduktion og/eller -import (varemangel)

Force majeure foreligger endvidere hvis en Part kun ved afholdelse af uforholdsmæssige økonomiske omkostninger kan opfylde sine forpligtelser i henhold til Leveringsbestemmelserne eller Aftalen. Pengemangel er ikke force majeure. Kan Leverandøren ikke opfylde sine forpligtelser efter Aftalen på grund af, at Netselskabet eller Energinet.dk har erklæret force majeure i distributions- og/eller transmissionssystemet, udgør dette forhold tillige force majeure i forholdet mellem Leverandøren og Kunden.

9. Erstatningsansvar

Parterne er erstatningsansvarlige efter dansk rets almindelige regler, medmindre andet er fastsat i disse Leveringsbetingelser eller i Aftalen mellem Parterne. Leverandøren er ikke ansvarlig for skade eller tab i forbindelse med fejl og afbrydelser i elnettet, ej heller for leverancens tekniske kvalitet, herunder spændingsniveau, frekvens og støjforhold. Leverandøren er endvidere ikke ansvarlig for skade og tab som følge af indskrænkninger eller begrænsninger pålagt af

Netselskabet, den systemansvarlige virksomhed (Energinet.dk) eller den nordiske elbørs, Nord Pool.

Leverandøren er uden ansvar for Kundens eventuelle driftstab, avancetab og andre indirekte tab, som Kunden måtte lide i kraft af, at denne tillige som erhvervsdrivende forsynes med (aftager) elektricitet fra/på den pågældende adresse (forbrugssted), medmindre Leverandøren har handlet groft uagtsomt eller forsætligt. Kunden opfordres til at tegne driftstabsforsikring.

10. Leveringsforholdets løbetid | Opsigelse | Flytning | Ophør

10.1. Opsigelse

Opsigelsesvarsel er 15 hverdage.

10.2. Flytning

Hvis Kunden flytter adresse (forbrugssted), har Leverandøren lov til at fortsætte Aftalen på den nye adresse (det nye forbrugssted), medmindre Kunden ifm. flytningen opsiger Aftalen i overensstemmelse med punkt 10.1. Meddelelse om flytning skal gives til Leverandøren tidligst 2 måneder og senest 7 arbejdsdage inden flytningen. Ved dødsfald, begæring om rekonstruktionsbehandling, begæring om konkurs eller indledning af gældssanering skal Leverandøren straks underrettes herom, og måleren skal straks aflæses.

10.3. Ophævelse af Aftalen

Leverandøren kan ikke hæve Aftalen om levering af elektricitet til Kunden eller foranstalte afbrydelse af forsyningen på grund af manglende betaling for allerede afholdt forbrug.

Leverandøren kan varsle ophævelse af Aftalen om levering af elektricitet til Kunden, såfremt Leverandøren har stillet krav om sikkerhedsstillelse efter punkt 6, og sikkerheden ikke er stillet inden for en af Leverandøren fastsat frist. Leveringsaftalen kan ikke hæves, såfremt der er indgået en anden aftale om sikring af den fremtidige betaling.

Kunden kan ikke kræve levering fra Leverandøren, hvis Leverandøren berettiget har hævet Aftalen med Kunden, før Kunden har betalt det beløb, som Kunden skylder for levering af elektricitet.

10.4. Afbrydelse

Leverandøren kan foranstalte afbrydelse af elforsyningen til Kunden, når Aftalen ophæves. Forsyningsafbrydelse kan ikke ske, hvis Kunden modtager levering fra en anden leverandør. Omkostninger forbundet med forsyningsafbrydelsen afholdes af Kunden.

10.5. Ophør | Slutafregning

Leverandøren sender slutafregning til Kunden senest 6 uger efter aftaleforholdets ophør. Slutafregning betragtes som altovervejende hovedregel som den endelige saldoopgørelse.

Kundens rettigheder eller forpligtelser ifølge Aftalen kan hverken helt eller delvist overdrages uden Leverandørens forudgående skriftlige samtykke, medmindre andet er bestemt ved lov. Leverandøren må uden Kundens samtykke gennemføre sådanne overdragelser til et nuværende eller fremtidigt koncern- eller interesseforbundet selskab i Europa og/eller som led i en hel eller delvis overdragelse af sine aktiviteter (aktiver og passiver) til en tredjemand, der opfylder betingelserne for at drive leverandørvirksomhed i Danmark.

11. Personoplysninger

Til brug for administration af leveringsforholdet indsamler, behandler og opbevarer Leverandøren relevante oplysninger, herunder identifikationsoplysninger, om Kunden og om Kundens forbrugsrelaterede forhold i overensstemmelse med reglerne i Persondataloven. Leverandøren er berettiget til at videregive oplysningerne til andre, herunder det offentlige, hvis det er nødvendigt for at varetage leverancen og forpligtelserne efter Aftalen samt, hvor det er i overensstemmelse med rettigheder og forpligtelser efter lovgivningen i øvrigt.

I sager om afbrydelse af elforsyningen registrerer og behandler Leverandøren oplysninger om den Kunde, hvis elforsyning afbrydes eller forsøges afbrudt, herunder oplysninger om 1) forhold, der indebærer, at afbrydelse af elforsyningen umiddelbart ikke kan ske, fx pga. forhold vedrørende dyrehold, børn eller hjælpeløse personer, eller 2) forhold, der giver anledning til overvejelser om sikkerheden for Leverandørens ansatte eller for personer, der varetager Leverandørens interesser, fx Kundens adfærd, eller 3) øvrige forhold på Kundens ejendom af relevans for afbrydelsen. Oplysningerne registreres og behandles til brug for gennemførelse af den aktuelle afbrydelse og eventuelle fremtidige afbrydelsessager. Oplysningerne anvendes i kontakten med Kunden. Leverandøren videregiver oplysninger til Netselskabet i det omfang, det er et nødvendigt led i kommunikationen mellem Leverandøren og Netselskabet, fx om grunden til, at afbrydelse af elforsyningen umiddelbart ikke kan ske.

Får Leverandøren kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, sørger Leverandøren for, at kommunen underrettes herom i overensstemmelse med lov om social service. Får Leverandøren kendskab til, at dyrehold behandles uforsvarligt, sørger Leverandøren for, at politiet underrettes herom.

Leverandøren behandler ikke kreditkortinformationer, da disse alene er registreret hos betalingsformidleren.

Leverandøren anvender cookies med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet og dermed gøre besøget så nemt som muligt for Kunden.

Ved oprettelse hos Leverandøren forbeholder denne sig retten til at kreditvurdere Kunden igennem Ribers Kredit Information (RKI).

Kunden kan ved at skrive til Leverandørens kundecenter få indsigt i de oplysninger, der behandles om Kunden, og anmode om at få oplysningerne berigtiget. Leverandøren er berettiget til at opkræve et gebyr, såfremt anmodningen om indsigt ønskes besvaret skriftligt.

12. Uoverensstemmelser

12.1 Kundeklager

Kunden har krav på klagebehandling af god standard. Behandlingen af en klage skal ske hurtigst muligt. Henvendelsen har ikke opsættende virkning og giver ikke udsættelse med betalinger mv., medmindre dette udtrykkeligt aftales med Leverandøren. Leverandøren besvarer Kundens henvendelse snarest muligt og uden ugrundet ophold. Hvis Kunden fortsat er utilfreds, eller hvis Kunden ikke har modtaget svar på sin henvendelse inden en måned, kan Kunden klage over Leverandøren til:

Ankenævnet på Energiområdet

Carl Jacobsens Vej 35

2500 Valby Telefon: 41 71 50 00

Email: www.energianke.dk

Ankenævnet behandler civilretlige tvister mellem private forbrugere og energiselskaber.

12.2 Lovvalg og værneting | Domstolsprøvelse

Tvister mellem Kunden og Leverandøren afgøres efter danske retsregler, herunder Mangelsreglerne i Købelovens forbrugerafsnit. Sager mod Leverandøren med relation til disse Leveringsbetingelser eller Aftalen mellem Parterne anlægges som udgangspunkt ved Retten i København. Kunden kan dog sædvanligvis vælge at anlægge sag mod Leverandøren ved sit eget hjemting, jf. nærmere Retsplejelovens § 244, jf. § 245, stk. 2.

13. Ændringer

Leverandøren forbeholder sig retten til at ændre i de oplysninger, som Leverandøren i medfør af Forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, jf. § 9, stk. 2, skal give til Kunden inden Aftalens indgåelse.

Leverandøren forbeholder sig endvidere ret til ensidigt at ændre disse Leveringsbetingelser og vilkårene i Aftalen, herunder priserne. Væsentlige ændringer til ugunst for Kunden iværksættes med et forudgående varsel i overensstemmelse med gældende lovgivning. Leverandøren informerer desuden om øvrige ændringer til ugunst for Kunden ved individuel kommunikation.

Ønsker Kunden ikke at fortsætte Aftalen på ændrede vilkår, kan Kunden ophæve Aftalen.

 

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE