Forretningsbetingelser - Erhverv

Forretningsbetingelser for Altid Energis salg af el til erhvervskunder

Leveringen er til enhver tid underlagt de offentlige myndigheders krav. Disse forretningsbetingelser gælder i forbindelse med alle leverancer af el fra Altid Energi til virksomheden (herefter benævnt “Kunden”).

  1. Generelt

Nærmere oplysninger om Altid Energis aftaletyper og priser mv. kan ses på Altid Energi hjemmeside, www.altidenergi.dk, eller rekvireres ved henvendelse til Altid Energi.

Altid Energis indgåelse af aftale med Kunden er betinget af, at Altid Energi kan kreditgodkende Kunden. Til brug herfor kan Altid Energi indhente oplysninger i CVR-registret, kreditoplysningsbureauer, advarselsregistre mv.

  1. Bestilling

Alle priser er inkl. afgifter og ekskl. moms. Priserne er dagspriser. 

Når du handler med Altid Energi.dk indgås aftaler på dansk. 

Hvis du ønsker at modtage en kopi af din ordrebekræftelse, kan du logge ind på www.altidenergi.dk eller sende en e-mail til  hej@altidenergi.dk

2.1 Børn og unge under 18 år

Du skal være fyldt 18 år for at handle på Altid Energi.dk. 

Når du tilmelder dig, skal du indtaste fødselsdato, så vi sikrer, at du er over 18 år. Er du under 18 år, skal aftalen indgås af en forælder eller værge.

  1. Definitioner

3.1 Elselskab

Altid Energi handler el på Kundens vegne.

Kunden modtager en regning fra Altid Energi til dækning af Kundens elforbrug samt for generelle afgifter, transporter og afgifter til staten. 

3.2 Kunden

Din virksomhed.

3.3 Kundeaftalen

Aftale mellem kunde og Altid Energi om levering af el til Kunden, jvf. disse forretningsbetingelser.

  1. Aftale om elleverance

Denne aftale omfatter hele forbruget af elektricitet på leveringsadressen/-erne, som angivet af Kunden ved indgåelse af aftale om elleverance.

Altid Energi handler el på vegne af Kunden på den Nordiske elbørs for at sikre Kunden lavest mulige elpris. Prisen kan ikke oplyses på forhånd, da elpriserne varierer time for time.

  1. Forbrug og afregning

Det forventede årsforbrug baseres på oplysninger fra Kundens lokale netselskab. Måling af leveret el sker i henhold til Kundens lokale netselskabsregler.

Det påhviler Kunden at aflæse elmåleren og meddele netselskabet det faktiske forbrug i henhold til netselskabets betingelser.

  1. Korrektion af betalinger

Altid Energi fastsætter a conto-betaling på baggrund af Kundens oplysninger om forventet elforbrug samt oplysninger fra Kundens lokale netselskab.

For skabelonaflæste kunder modtager Altid Energi en opgørelse over Kundens forbrug én gang årligt fra Kundens lokale netselskab.

På baggrund heraf kan Altid Energi opgøre Kundens faktiske forbrug i forhold til a conto-opkrævet forbrug.

Hvis der er opkrævet for lidt i forhold til det faktiske forbrug, opkræves differencen sammen med næstfølgende a conto-betaling. Hvis der er opkrævet for meget, modregnes det overskydende beløb i den efterfølgende a conto-betaling.

Ved ophør af kundeforholdet modtager Kunden en slutopgørelse snarest muligt og senest tre måneder efter, at Altid Energi har modtaget slutaflæsning fra Kundens lokale netselskab.

Altid Energi foretager refusion eller opkrævning af evt. for meget eller for lidt opkrævet a conto-betaling, forudsat at beløbet overstiger 50,- kr. 

Udbetaling af restbeløb kan ske gratis ved overførsel direkte til Kundens konto, såfremt Kunden oplyser kontonummer ved udmelding.

Kunden accepterer efterregulering af opkrævningerne som følge af forsinket modtagelse af forbrugsdata eller netselskabets korrektion af måledata efter målerfejl.

  1. Ændringer i forbrug

Kunden har pligt til hurtigst muligt at underrette Altid Energi om forhold, som kan have betydning for Altid Energi.

Det gælder f.eks. større ændringer i Kundens elforbrug o.l., f.eks. hvis Kunden installerer nye, store maskiner på fabrikken, væsentligt flere computere på kontoret eller skifter til/fra elvarme. 

Det samme skal meddeles til Kundens lokale netselskab.

Manglende meddelelse herom anses for væsentlig misligholdelse. 

  1. Flytning

Kunden har pligt til hurtigst muligt at informere Altid Energi ved adresseændring. Både  til- og fraflytning  skal meldes til Altid Energi senest tre dage før flyttedatoen og gerne så tidligt som muligt, dog tidligst to måneder før flyttedatoen.

Modtages flytteoplysninger senere, vil der opstå et internt forhold mellem udflytter og indflytter som de to parter skal håndtere uden Altid Energis og netselskabets deltagelse.

  1. Levering og måledata

Det er en forudsætning for, at Altid Energi kan levere el til Kunden, at Kunden er tilsluttet det kollektive forsyningsnet via en aftale med sit lokale netselskab samt til enhver tid lever op til netselskabets betingelser.

Hvis Kunden allerede modtager el, bør dette ikke være et problem, og Kunden skal ikke foretage sig yderligere, idet netadgang og transport af el blot fortsætter fra det lokale netselskab.

Det er netselskabets måleudstyr og aflæsninger, herunder selvaflæsninger, der danner grundlag for afregning.

Såfremt måleværdier mangler eller er fejlbehæftede, afregnes Kunden ud fra et beregnet forbrug, bl.a. baseret på Kundens tidligere forbrug.

Altid Energi er berettiget til på vegne af Kunden at rette henvendelse til netselskabet, som foretager måling af elforbruget hos Kunden, hvis Kunden eller Altid Energi har formodning om, at de foretagne målinger ikke er korrekte.

Henvendelser om afbrydelser skal rettes til Altid Energi. Andre forhold vedrørende elkvaliteten skal rettes til Kundens lokale netselskab. Det er Kundens lokale netselskab, som er ansvarlig for net-tekniske forhold.

  1. Pris og betalingsbetingelser

Altid Energi handler el på vegne af Kunden direkte på markedsvilkår. Afregning sker a conto op til fem måneder forud, baseret på Kundens forventede årsforbrug. 

  1. Tilmelding

Når Kunden har tilmeldt sig og er blevet oprettet som bruger, kan Kunden følge sit forbrug samt foretage ændringer i betalingsoplysninger på selvbetjeningssiden. Betaling foregår via Leverandørservice, kort, MobilePay eller Betalingsservice.

Hvis du vælger kortbetaling accepteres det, at Altid Energi automatisk afregner fremtidige a conto-betalinger fra det angivne betalingskort. 

Det er Kundens pligt, at sørge for, at kortoplysninger altid er opdaterede og korrekte, således at en betaling ikke fejler, når der hæves næste a conto-rate.

Hvis Kunden mister sit betalingskort eller får et nyt, er det vigtigt, at Kunden opdaterer sine betalingsoplysninger via selvbetjeningsiden.  

  1. A conto-afregning

Første afregning er et fast beløb, som angivet for det valgte produkt, eftersom Altid Energi ikke kender Kundens årsforbrug på faktureringstidspunktet. Der vil blive korrigeret på næstkommende faktureringsperiode, efter Altid Energi har modtaget måleraflæsning fra Kundens lokale netselskab.

Efterfølgende a conto-betalinger beregnes som periodens andel af Kundens forventede årsforbrug til en estimeret elpris svarende til forbruget fra forsyningspligtselskabet.

Kundens forventede årsforbrug baseres på oplysninger fra det lokale netselskab. Endelig afregning af Kundens faktiske forbrug sker ved årsafregning baseret på måleraflæsninger som Altid Energi modtager fra Kundens lokale netselskab.

Efter aflæsninger af forbruget hos Kundens elmåler, foretager Altid Energi korrektioner i forhold til a conto-betalingerne, og samtidig tilrettes fremtidige a conto-opkrævninger. Altid Energi forbeholder sig dog retten til uden varsel at ændre a conto-opkrævningerne, såfremt forbruget ændrer sig væsentligt eller i øvrigt ikke svarer til Altid Energis forventninger.

  1. Betaling

Den angivne pris er inklusiv offentlige afgifter samt netafgifter. Statsafgifter og netafgifter og er ekskl. moms,

A conto-beløbet trækkes automatisk på forfaldstidspunktet, som fremgår af fakturaen. Rettidig betaling forudsætter, at du holder dine kortoplysninger opdateret på selvbetjeningsiden.

Altid Energi forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt at foretage kreditvurdering af Kunden.

På baggrund af denne kan Altid Energi kræve sikkerhed, forudbetaling eller – forud for leveringsstart – træde tilbage fra aftalen.

Det er kunden der hæfter for betalingen for alle ydelser som Altid Energi leverer i henhold til leveranceaftalen.

Meddelelser mellem Kunden og Altid Energi sker elektronisk og via e-mail. Hvis Kunden ændrer e-mailadresse, skal der straks gives besked til Altid Energi via selvbetjeningssiden.

Kundeforholdet bliver automatisk forlænget, indtil Kunden opsiger sin leveranceaftale.

Ved ophør af kundeforhold udformer Altid Energi en slutopgørelse på baggrund af Kundens eller netselskabets aflæsning.

Dette sker hurtigst muligt, dog senest seks uger efter, at Altid Energi har modtaget information fra netselskabet.

Kunden skal gennem netselskabet sørge for at sikre Altid Energi de måleværdier, som er nødvendige for at Altid Energi kan foretage afregningen korrekt.

Ved manglende informationer er Altid Energi berettiget til at afregne a conto, efter et forventet elforbrug i perioden. 

Hvis afregningen af elforbruget er fejlagtig, refunderer Altid Energi det for meget betalte beløb eller opkræver for lidt betalte beløb.

Det gælder f.eks. ved fejl i aflæsning, forbrugsberegning, kontering, målerfejl, brug af ukorrekt målerudstyr o.l.

Som afregningsfejl anses også fejl i skønnet årsforbrug som følge af, at aflæsningen ikke er modtaget eller registreret. 

Altid Energi kan kræve regulering af det afregnede for en periode, hvori fejl kan påvises. De almindelige forældelsesregler gælder.

Fejl kan også være fejl i skønnet forbrug som konsekvens af manglende indberetning. 

Regulering af en leveringsperiodes endelige afregning eller slutopgørelse kan kræves for den periode, hvori fejlen kan påvises, idet de almindelige forældelsesregler dog finder anvendelse. 

Fakturaer og kvitteringer for tidligere indbetalinger kan ses på selvbetjeningssiden.

Hvis du får ny e-mailadresse eller flytter, skal du give Altid Energi besked om din nye adresse.

  1. Fortrydelsesret

Erhvervskunder har ingen fortrydelsesret.

  1. Periode og opsigelse

Altid Energi har ingen binding. Dog tager det 15 hverdage at skifte væk, da vi er underlagt markedsbetingelser. Se Energinet.dk for markedsforskrifter.

Du kan opsige aftalen enten via e-mail til hej@altidenergi.dk eller ved at ringe på 44 440 440. Meddelelsen skal indeholde oplysning om kundenummer, navn og adresse.

  1. Fuldmagt

Den virksomhed, der indgår aftale om levering af el fra Altid Energi skal være registreret hos netselskabet på installationsadressen (den virksomhed som står på regningen fra netselskabet). 

Den enkelte person, der på vegne af den pågældende virksomhed indgår aftalen med Altid Energi, skal have fuldmagt fra virksomheden til at indgå aftalen. 

Altid Energi gives fuldmagt til at repræsentere Kunden i forbindelse med leverandørskifte over for Kundens netselskab, herunder fuldmagt til at Altid Energi indhenter de nødvendige oplysninger til brug for leverandørskifte, samt at Altid Energi foretager leverandørskifte på vegne af Kunden.

Altid Energi gives fuldmagt til at elleveranceaftalen kan overføres med Kunden ved flytning til ny adresse. Hvis Kunden ikke teknisk kan flytte sin aftale med til sin nye adresse, f.eks. hvis Kunden ikke længere har egen måler, betragtes aftalen som opsagt.

Såfremt Kunden ved tilmelding er bundet til en anden elleverandør, har Altid Energi fuldmagt til at foretage leverandørskifte ved førstkommende mulige dato efter udløb af bunden aftale. Der er ingen fortrydelsesret i forbindelse med aftalen. 

  1. Personoplysninger

Altid Energi kan indhente data fra CVR-registeret til entydig identifikation og verifikation af Kunden.

Kundens data vil ikke blive udleveret til tredjemand. Altid Energi kan dog give oplysningerne videre til koncernforbundne selskaber.

Kunden kan bede om at få oplyst, hvilke data, Altid Energi har registreret. Undtaget herfra er dog tilfælde, hvor udlevering/videregivelse er fastsat ved lov, ved retskendelse/dom eller efter påkrav fra offentlig myndighed som Altid Energi ikke lovligt kan modsætte sig.

Altid Energi behandler ikke kreditkortinformationer, da disse alene er registreret hos betalingsformidleren.

For at du kan indgå aftale med os på AltidEnergi.dk, har vi brug for følgende oplysninger:

Navn

Adresse

Telefonnummer

E-mail

CVR-nummer

Vi foretager registreringen af dine oplysninger med det formål at kunne levere varen til dig.

Oplysningerne registreres hos Altid Energi og opbevares i fem år efter ophør af aftalen, hvorefter oplysningerne slettes.

Når der indsamles oplysninger via vores website, sikrer vi, at det altid sker ved afgivelse af dit udtrykkelige samtykke, således at du er informeret om præcis, hvilke oplysninger, der indsamles og hvorfor.

Direktøren og de ansatte for Altid Energi har adgang til de oplysninger, der registreres om dig.

Oplysninger afgivet til www.altidenergi.dk videregives eller sælges på ingen måde videre til tredjemand, og vi registrerer ingen personfølsomme oplysninger.

Som registreret hos Altid Energi har du altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen. Du har også ret til indsigt i, hvilke oplysninger, der er registreret om dig. Disse rettigheder har du efter Persondataloven og henvendelse i forbindelse hermed rettes til Altid Energi via e-mail på hej@altidenergi.dk.

  1. Cookies

På altidenergi.dk anvendes cookies med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet og dermed gøre besøget så nemt som muligt for dig. Du kan til enhver tid slette cookies fra din computer. 

  1. Logstatistik

Vi bruger en logstatistik på Altid Energi.dk, hvilket betyder, at et statistiksystem opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende vi har, hvor de kommer fra og hvor på websitet det forlades mv.

Logstatistikken anvendes kun med det formål at optimere Altidenergi.dk.

  1. Reklamation

Oplever du fejl eller mangler ved din aftale hos Altid Energi, skal du kontakte os på  hej@altidenergi.dk .

Henvendelser om afbrydelser skal ske til Altid Energi, og andre forhold vedrørende elkvaliteten skal rettes til Kundens lokale netselskab. Det er netselskabet, som er ansvarlig for elkvaliteten. Henvendelser om afbrydelser skal ske til Altid Energi. Altid Energi er ikke ansvarlig for skade eller tab i forbindelse med fejl og afbrydelser i elnettet, ej heller for leverances tekniske kvalitet, herunder spændingsniveau, frekvens og støjforhold. Altid Energi er endvidere ikke ansvarlig for skade og tab som følge af indskrænkninger eller begrænsninger pålagt af Netselskabet, den systemansvarlige virksomhed (Energinet.dk) eller den nordiske elbørs, Nord Pool.

  1. Ændringer i betingelser

Altid Energi er berettiget til, med en måneds varsel, at ændre vilkårene i Forretningsbetingelserne, så længe ændringerne ikke er væsentlige eller urimeligt byrdefulde for Kunden.

Såfremt der er tale om væsentlige ændringer, skal disse varsles individuelt med mindst tre måneder, således at Kunden kan opsige aftalen, inden ændringerne træder i kraft.

Oplysninger om ændringer meddeles Kunden på dennes selvbetjeningsside. Ændringer vil også fremgå af Altid Energis hjemmeside.

  1. Misligholdelse

Hvis en Part misligholder sine forpligtelser i henhold til Aftalen væsentligt, har den anden Part ret til at ophæve Aftalen med øjeblikkelig virkning. Som væsentlig misligholdelse betragtes bl.a. Kundens manglende opfyldelse af Altid Energi krav om sikkerhedsstillelse eller ophør af Kundens aftale med sit lokale Netselskab. Hvis Kunden misligholder sine betalingsforpligtelser, er Altid Energi berettiget til at indberette dette til godkendte kreditoplysningsbureauer og/eller advarselsregistre efter gældende regler. Hvis Kundens Netselskab eller den systemansvarlige virksomhed (Energinet.dk) afbryder eller begrænser leverancerne til Kunden som følge af forhold, der ikke skyldes Kunden, betragtes dette ikke som misligholdelse af Aftalen. Ved dødsfald, begæring om rekonstruktionsbehandling, begæring om konkurs eller indledning af gældssanering, skal Altid Energi straks underrettes herom. Altid Energi kan i disse tilfælde forlange sikkerhedsstillelse som betingelse for fortsat levering under Aftalen, dog ikke i forbindelse med rekonstruktionsbehandling, medmindre andet er bestemt ved lov.

  1. Afbrydelse af elleverancen

Ved manglende betaling rykker Altid Energi Kunden for betaling med betalingsfrist på minimum ni dage. Såfremt rykkerbetaling ikke sker senest på forfaldsdato, kan Altid Energi afbryde elleverancen efter forudgående varsel.

Altid Energi kan også, efter fem dages forudgående varsel, afbryde elleverancen, hvis det af købers handlemåde eller af et alvorligt svigt i Kundens kreditværdighed fremstår som overvejende sandsynligt, at Kunden vil komme til at misligholde sin betalingspligt.

Ved udøvelse af retten til at afbryde elleverancen er Altid Energi ikke forpligtet til at genoptage forsyningen, før Kunden har betalt alle forfaldne terminer. Udøvelse af retten til at afbryde forsyningen reducerer ikke Kundens betalingspligt.

Altid Energi har ret til at afbryde elleverancen i tilfælde, hvor netselskabet afbryder forsyningen. 

  1. Leveringshindringer og force majeure

I tilfælde af force majeure suspenderes Altid Energis og Kundens forpligtelser overfor hinanden i henhold til disse betingelser og/eller særskilt aftale, så længe force majeure består. Force majeure forholdet skal søges overvundet hurtigst muligt. Den berørte Part skal straks skriftligt orientere den anden Part om forholdet og oplyse om, hvornår det forventes afhjulpet. Force majeure foreligger, hvis Altid Energi eller Kunden forhindres i at opfylde Aftalen på grund af forhold, der indtræder efter aftaleforholdets start, og som er uden for den pågældende Parts kontrol. Force majeure kan især foreligge i tilfælde af nedennævnte forhold (ikke udtømmende):

Ekstraordinære naturkræfter, herunder jordskælv, stormflod og isvinter

Samfundsfjendtlige handlinger, herunder krig, borgerlig opstand eller terror

Brande, ildsvade og hærværk. It-manipulation eller andre utilsigtede hændelser, som forårsager it-og kommunikationsnedbrud

Sammenbrud eller skade på elanlæg, der ikke skyldes netselskabets fejl eller forsømmelser

Umulighed med hensyn til at opnå nødvendig arbejdskraft, maskiner, materialer eller underentreprenører.

Arbejdsstridigheder, herunder, men ikke begrænset til, strejker og lockouter

Forsyningsusikkerhed, herunder utilstrækkelig energiproduktion og/eller -import (varemangel)

Force majeure foreligger endvidere, hvis en Part kun ved afholdelse af uforholdsmæssige økonomiske omkostninger kan opfylde sine forpligtelser i henhold til Leveringsbestemmelserne eller Aftalen. Pengemangel er ikke force majeure. Kan Altid Energi ikke opfylde sine forpligtelser efter Aftalen på grund af, at netselskabet eller Energinet.dk har erklæret force majeure i distributions- og/eller transmissionssystemet, udgør dette forhold tillige force majeure i forholdet mellem Altid Energi og Kunden.

  1. Tvister

Ønsker Kunden at klage over forhold i forbindelse med aftalen, skal dette ske ved skriftlig henvendelse til Altid Energi via hej@altidenergi.dk.

Afviser Altid Energi Kundens indsigelser, kan klager indbringes for Ankenævnet på Energiområdet : Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, post@energianke.dk.

Enhver tvist i relation til aftalen, som ikke kan løses i mindelighed mellem parterne, skal afgøres efter dansk ret ved Retten i København som rette værneting. Kunden kan dog altid anlægge sag ved sit hjemting.

Disse generelle leveringsbetingelser udgør sammen med produktbeskrivelsen på Altid Energis hjemmeside, www.altidenergi.dk, den samlede aftale mellem Altid Energi og Kunden.

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE