I takt med at elbiler vinder frem, er det vigtigt at finde den bedste ladeløsning, der både er økonomisk og effektiv. Vær forsigtig med at lade dig lokke af en billig ladeboks, da den ofte er forbundet med høje spottillæg og gebyrer.
En ladeboks indeholder flere elementer
Når du køber en ladeboks, er der flere faktorer at tage højde for. Ofte følger der nemlig en elaftale med, fordi det giver dig mulighed for at få refusion af elafgiften og momsen heraf på de kWh, du bruger til opladning. Kort fortalt kan du kun få denne refusion, hvis din elaftale er hos samme virksomhed som din service- og refusionsaftale på ladeboksen. Bemærk dog, at du ikke er berettiget til refusion, hvis du har elvarme eller solceller i dit hjem.
En billig ladeboks kan fungere som et introtilbud
Når du køber en ladeboks, bør du ikke kun fokusere på prisen på selve boksen, men også på den elaftale, der følger med. Du kan nemlig ikke have én elaftale til dit hjem og en anden til din ladeboks. Hvis du skifter elleverandør i forbindelse med købet af en ladeboks, skal du altså være opmærksom på, at både dit almindelige elforbrug og forbruget til opladning flyttes til den nye aftale. Hvis ladeboksen sælges meget billigt, vil det ofte være fordi din elaftale er meget dyr. Den billige ladeboks, skal altså bruges til at lokke dig ind i ”butikken”, og du betaler så overpris på elaftalen, for at kompensere for den billige ladeboks.
Hvad er prisen på ladeløsninger i markedet?
Herunder ses en sammenligning af priser på forskellige ladeløsninger. Samtlige priser forudsætter, at du er berettiget til refusion. Da en bil ofte er en langsigtet investering, er sammenligningen baseret på en 3-årig periode. Priserne inkluderer ikke selve ladeboksen, men fokuserer på de langsigtede omkostninger for el og refusion. Der antages et elforbrug i husstanden på 4.500 kWh årligt, ud over forbruget til opladning (5 km/kWh). Bemærk i øvrigt at nedenstående sammenligning alene viser omkostningerne til ladeudbyderen, som i dette tilfælde også er elleverandøren.
Som det fremgår af ovenstående, så er Altid Energi den billigste løsning i de viste eksempler. Faktisk vil den dyreste løsning, være næsten dobbelt så dyr som os. Får du med andre ord 1.000 kr. rabat på en ladeboks, så er de penge hurtigt brugt mange gange på gebyrer og tillæg på din elaftale over en treårig periode. En vigtig pointe her er også, at vi i Altid Energi ikke har et tillæg på spotprisen, hvilket betyder, at du ikke betaler ekstra penge til os pr. kWh du forbruger.
Konklusion
Vores fair elpriser kombineret med at vi nu kan tilbyde fuld refusion ved opladning af elbil, er en særdeles attraktiv løsning, og langt de flere forbrugere vil kunne spare penge, ved at skifte til Altid Energi. Har du allerede en ladeboks, så kan vi helt gratis overtage den, og begynde både at yde refusion, og levere el. Se mere på Elbil – Altid Energi
Skriv dig op nedenfor, hvis du ønsker en gennemgang af din nuværende elaftale og er interesseret i en billigere løsning.
En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.
For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.
Krav til forberedt installation
Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.
Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.
1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.
2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.
3. Vælg her din ønskede løsning.
4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.
Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.
Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.
Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk
Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen.
Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.
Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.
Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.
Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.
Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.
Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.
Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.
Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.
En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.
For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.
Krav til forberedt installation
Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk
En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:
Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.
22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.
DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.
Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation.
Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE