Pas på med de lokkende introtilbud – de koster i længden

Intro

Hos mange elselskaber støder du på en velkendt fælde: de lokkende introtilbud. De kan virke attraktive på overfladen, men hvad sker der, når rabatten er væk? Skjulte gebyrer, som f.eks. spottillæg, begynder at snige sig ind. Det er faktisk en udbredt praksis i branchen, og de færreste forbrugere er klar over, hvor meget de reelt betaler, når den første rabat er forduftet. 

 

Er introtilbuddene det værd? 

Strøm er måske ikke det mest spændende, men du bør være opmærksom på, at et lokkende el-tilbud kan koste dig dyrt på den lange bane. Mange tilbud fra f.eks. Power og Elgiganten giver dig en rabat nu og her, men kommer til at indeholde skjulte gebyrer, som du ikke kan se på el-regningen, og som tærer på din privatøkonomi over tid. Ingen giver noget væk gratis – hverken detailforhandlerne eller elselskaberne. 

 

Et eksempel på introtilbuddets bagside 

En kunde uploadede sin OK-elregning til vores gratis regningstjekker. Kunden havde et særligt produkt, der ikke findes på OK’s hjemmeside. Det viste sig, at kunden var blevet koblet på produktet ved et elektronikkøb i Power. Her fik han – som han huskede det – en kontantrabat på 700 kr. Der var seks måneders binding på produktet. Produktet er sådan set fint nok i bindingsperioden med 0 kr. i spottillæg, men herefter tager OK virkelig fat. Nu betalte han nemlig et spottillæg på hele 26 øre pr. kWh. Det er højt – og kommer oven i de øvrige omkostninger til OK. Tillægget er selvfølgelig ikke udspecificeret på regningen, og fordi produktet heller ikke findes på OK’s hjemmeside, bliver man nødt til at kontakte kundeservice for at få at vide, hvad tillægget er. 

Kunden havde et årligt forbrug på ca. 2.000 kWh, og alt i alt ville han derfor på et år give 1.100 kr. til OK for at få leveret strøm. De samme 2.000 kWh hos os ville have kostet 216 kr. – en forskel på hele 884 kr. De 700 kr. rabat bliver altså hurtigt spist op af overprisen på strøm. 

 

Hvad skal du gøre? 

Introtilbud kan virke lokkende, men det er enormt vigtigt at huske, at ingen giver noget væk gratis. Og når man får en kontantrabat nu og her, skal pengene altså hentes ind igen på en eller anden måde. Eksemplet her vedrør Grøn OK El Basis, men den samme logik gælder for produktet OK El Basis Pris – også dette gives som introprodukt og bliver så en meget dyr løsning over tid.  Hos Altid Energi er vi Danmarks eneste gebyrfri elselskab, og her betaler du kun et abonnement til os, som matcher dit forbrug. Så behøver du ikke være bange for, at vi sniger skjulte tillæg ind på din regning for at kompensere for en kontantrabat, der virkede som en god idé, da du lige stod i Power. 
12. februar 2024 • 3 minutters læsetid

Del denne artikel

Det tager kun 2 minutter at få en billigere elaftale.

Skriv dig op nedenfor, hvis du ønsker en gennemgang af din nuværende elaftale og er interesseret i en billigere løsning.

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE