Intro
Selvom det endnu ikke er endeligt besluttet, tyder alt lige nu på, at regeringen pr. 1. januar 2026 vil sænke elafgiften til det absolutte minimum, som EU tillader – nemlig 1 øre pr. kWh. Den nuværende sats er 90 øre pr. kWh. Ud over at gøre strømmen billigere for alle danskere, vil det få stor betydning for markedet for ladestandere og refusionsordninger. Der er derfor et par ting, den almindelige elbilist skal være ekstra opmærksom på.
Dit ladeabonnement bliver ligegyldigt
Hvis du i dag er berettiget til refusion for opladning af din elbil, er det netop elafgiften, du kan få retur for de kWh, du bruger til at lade elbilen. Når elafgiften sænkes til det absolutte minimum, betyder det i praksis, at der stort set ikke er nogen afgift på de kWh, du bruger til at lade elbilen – og dermed er der heller ikke noget at få refusion af, eller i hvert fald kun meget lidt (1 øre/kWh). Med andre ord bliver lade- og refusionsabonnementet altså ligegyldigt.
Typisk følger der også en serviceaftale med det abonnement, du betaler til din ladeoperatør for at få refusion, men det er værd at huske, at du ifølge den danske købelov altid har 2 års reklamationsret på dit køb. Så i bund og grund betaler du kun for at kunne kontakte kundesupport og få hjælp til at opsætte boksen, bruge appen, styre opladning osv. – ting, man i dag meget nemt kan spørge en AI som ChatGPT om, helt gratis.
Sandheden de store aktører prøver at dække over
Flere af de store aktører på det danske lademarked har allerede helt fjernet omkostningerne til service- og refusionsabonnementerne. Som almindelig forbruger tænker man umiddelbart nok: ”Det er da er super fedt”. Men det er altså vigtigt at have det rigtige perspektiv på situationen.
Som nævnt ovenfor har du allerede reklamationsret på din ladeboks, og medmindre du ikke kan finde ud af at bruge appen til enten din ladeboks eller din bil til at styre opladningen, så er den service, din ladeoperatør stiller til rådighed, i praksis overflødig. Måske undrer du dig over, hvorfor de store aktører gør dette netop nu? Det er fordi, de forsøger at skjule den sandhed, at du som dansker med en ladeboks fra 1. januar 2026 står helt frit i forhold til valg af elselskab – du behøver ikke længere service- og refusionsaftalen. Den kan godt være gratis, men i bund og grund har du ikke brug for den. Vores vurdering er, at de store aktører gør dette for at undgå, at deres kunder opdager, at de nu er helt frie til at vælge elselskab, uanset hvilken ladeboks de har hængende på væggen derhjemme.
Lænken til din ladeboks er væk – du kan nu frit vælge elselskab
Tidligere var din refusion afhængig af, at dit elselskab kunne kommunikere med din ladeboks. Fordi der har været så mange forskellige ladebokse på markedet, har der været flere situationer, hvor du som forbruger med en bestemt type ladeboks var bundet til en bestemt type ladeoperatør – og dermed også bundet til bestemte elaftaler og priser. Men det kommer nu til at ændre sig.
Det betyder, at alle danskere – uanset hvilken ladeboks de har hængende – fra 1. januar 2026 roligt kan skifte til Altid Energi, Danmarks eneste gebyrfri elselskab, og få strøm til indkøbspris uden at skulle bekymre sig om skjulte overraskelser, sportstillæg, binding eller lignende. Det er klart, at vi hos Altid Energi bifalder denne ændring, og det gør vi, fordi det efter vores mening stiller forbrugeren langt bedre.
Det er for eksempel beskrevet i vores tidligere blogindlæg https://altidenergi.dk/afskaffelse-af-elafgiften, hvordan en gennemsnitshusstand med en ladestander via Clever/Andel kommer til at kunne spare 900 kr. årligt ved simpelthen at skifte elaftale, hvilket ellers ikke har været en mulighed pga. refusionsordningen.
Hvad sker der med det nuværende service-, data- og refusionsabonnement hos Altid Energi?
Hos Altid Energi vil vi naturligvis også tilpasse os de nye regler, hvis de bliver endeligt godkendt. Det betyder, at vi kommer til at nedjustere prisen på vores data-, service- og refusionsabonnement, så det bliver billigere. Den præcise pris er endnu ikke fastlagt, da det skal aftales endeligt med vores partner, TakeCharge, men forventningen pt. er omkring 29 kr. pr. md. Men vi vil også igen understrege, at abonnementet er helt frivilligt – det er ikke noget, du behøver.
Husk vi hos Altid Energi tilbyder lidt ekstra
Ud over service og support på din ladeboks kan vi hos Altid Energi også tilbyde lidt ekstra, hvis du vælger at betale de 29 kr. pr. md. Har du en af de ladebokse, som vi understøtter (Eeese, Zaptec eller DEFA), kan du nemlig i vores selvbetjening få adgang til en service, hvor du kan se, hvor mange kWh du har opladet i en given periode, og hvad prisen har været – inklusive alle omkostninger til netselskab, Energinet, stat m.m.
Det lyder måske simpelt, men det er faktisk en ret unik service, at du kan se præcis, hvad din opladning har kostet, inklusive alle omkostninger – præcis som du kender det fra tankstationen.
Hvad skal du gøre nu?
Hold øje med den endelige udmelding fra regeringen omkring elafgiften, og vær klar til, at du helt frit kan vælge elselskab – og på bare 2 minutter kan skifte til Danmarks eneste gebyrfri elselskab, Altid Energi, uanset hvilken ladeboks du har hængende på væggen derhjemme. Vi glæder os til at byde dig velkommen😉