Altid Energi til tops i omfattende analyse af alle danske elselskaber

Intro

Forbrugerrådet Tænk foretager årligt en analyse af alle danske elselskaber. I denne måned – oktober 2024 – er analysen udkommet for første gang, mens Altid Energi har været i markedet, og vi er stolte over, at placerer os i den absolutte top i den store test, der omfatter 55 elselskaber. 

Testens opbygning 

Tænk foretager en række tests, hvor de som uafhængig tredjepart, vejleder de danske forbrugere i alt fra valg af elselskab til valg af en ny vaskemaskine. Elselskabstesten giver en overordnet score, som bygger på fire underliggende parametre. Nemlig 1) Pris 2) Bindingsperiode 3) Kundetilfredshed og 4) Afregningsform. Selve testen udgives som en artikel, der kan læses her: Hvert tredje elselskab dumper i ny test🔻🔻 og så selve testen, der kan ses her: TEST af elselskaber – find den billigste elaftale (2024)💡 Bemærk både artiklen og testen er bag betalingsmur. 

Altid Energis placering i testen 

Vi er hos Altid Energi meget stolte over vores placering i den absolutte top af testen, og vi ser det som et stort skulderklap i vores kamp for at skabe et mere gennemsigtigt elmarked. Fordi Altid Energi kun har været i markedet i knap et halvt år, har vores kundebase ikke været stor nok, til at Tænk har haft tilstrækkeligt data til at lave en fuld vurdering i Kundetilfredshed – det er deres vurdering, ikke vores. Her har Tænk således blot tildelt os en ”middel” score pga. det manglende datagrundlag. Vi ser frem til at kunne indgå med fuldt data til næste år, hvor målet naturligvis er en førsteplads i testen. 

Forbedringer i testen  

Vi har faktisk også forslået Tænk et par forbedringer til testen, som forhåbentligt kommer med næste år. Fx bør det trække ned, hvis et elselskab viser sin elregning eksklusiv moms, ligesom der bør differentieres i scoren på Afregningsform, afhængigt af om afregning sker på månedlig eller kvartalsmæssig basis. I den nuværende test giver en kvartalsmæssig betaling samme score som månedsmæssig. En ændring her i årets test ville med al sandsynlighed have betydet, at Altid Energi havde stået helt alene på toppen i analysen 😉 

Få et elselskab du kan stole på – og anbefal os trygt til din nabo 

Placeringen i testen betyder også, at du trygt kan vælge Altid Energi som din elleverandør, uden at du behøves være bange for skjulte overraskelser.  Vi er Danmarks eneste gebyrfri elselskab, og du får strøm til indkøbspris på et abonnement, som matcher dit forbrug. Og husk selvfølgelig også at anbefale os til venner, familie, naboer og kollegaer – sådan kan vi sammen bevæge os hen mod et mere gennemsigtigt elmarked.   

12. februar 2024 • 3 minutters læsetid

Del denne artikel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Det tager kun 2 minutter at få en billigere elaftale.

Skriv dig op nedenfor, hvis du ønsker en gennemgang af din nuværende elaftale og er interesseret i en billigere løsning.

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE