Illustration af hvad koster det at køre 1 km på el

Indhold

Hvad koster det at køre 1 km på el?

“`html

Introduktion til omkostninger ved elbilkørsel

Forståelsen af prisen for at køre en kilometer i en elbil er essentiel for både nuværende og potentielle elbilejere. Denne viden giver forbrugerne mulighed for at træffe informerede beslutninger omkring brændstofsøkonomien i deres køretøjer. Kalkulerede omkostninger kan variere betydeligt baseret på en række faktorer, hvilket gør det vigtigt at have styr på, hvordan disse kan påvirke prisen pr. kilometer.

Energiforbrug og effektivitet

Energiforbrug afhænger i høj grad af den specifikke bilmodel og kørestilen hos bilens ejer. Elbiler har vidt forskellige energiforbrugsrater, som kan påvirkes af hurtige accelerationer, konstant bykørsel eller længere køreture på motorveje. Derudover spiller batteriets effektivitet og alder en betydelig rolle i forhold til energiforbruget. Som batterier ældes, mister de gradvist deres evne til at holde på opladningen, hvilket kan øge omkostningerne ved at køre en kilometer.

Elpriser og deres indflydelse

Elpriser kan i høj grad influere omkostningerne pr. kilometer, og disse priser er ikke statiske. Over tid kan elpriser svinge afhængigt af markedsforhold og politiske tiltag. Mange elbilejere overvejer derfor, om det bedst kan betale sig at anvende dynamiske elpriser, hvor prisen varierer i løbet af dagen, eller om de skal indgå i faste prisaftaler, hvor prisen forbliver stabil. Valget kan påvirke de totale omkostninger og bør betragtes nøje afhængigt af individuelle kørselsvaner og tidsforbrug på opladning.

“`

Gennemsnitlige omkostninger pr. kilometer

For at få en forståelse af hvad det koster at køre 1 km på el, kan vi tage udgangspunkt i typiske danske elpriser og det gennemsnitlige energiforbrug for elbiler. En almindelig måde at beregne denne omkostning på er ved at bruge en simpel formel: [Energiforbrug i kWh pr. km] x [Pris pr. kWh]. For eksempel, hvis en elbil har et gennemsnitligt energiforbrug på 0,15 kWh pr. km, og prisen på el er 2 kr. pr. kWh, vil det koste cirka 0,30 kr. at køre 1 km.

Sammenligning mellem forskellige elbilmodeller

Der er stor variation i de gennemsnitlige omkostninger pr. kilometer for forskellige elbilmodeller. Populære modeller som Tesla Model 3, Nissan Leaf og Hyundai Kona har forskellige effektivitet og rækkevidde, hvilket påvirker omkostningerne pr. kilometer. For eksempel vil en Tesla Model 3 med et lavere energiforbrug give en lavere omkostning pr. km i forhold til en model med højere forbrug. Det er værd at bemærke, at bilens samlede rækkevidde samt ejerskabsomkostninger såsom vedligeholdelse også kan påvirke de overordnede omkostninger ved at eje og køre en elbil.

Aktuelle markedstendenser og fremtidige ændringer

Teknologiske fremskridt kan have en betydelig indflydelse på fremtidens energiforbrug og elpriser. Forbedringer i batteriteknologi kan føre til mere effektive elbiler med lavere energiomkostninger pr. km. Men samtidig kan ændringer i lovgivning og regulativer, såsom nye miljøkrav, også have potentiale til at påvirke elpriser og dermed omkostningerne ved elbilkørsel. Over tid kan vi forvente yderligere prisændringer drevet af disse faktorer, hvilket långsigtet kunne gøre elbilkørsel endnu mere attraktivt økonomisk set.

Brug af beregningsværktøjer

At beregne præcis hvad det koster at køre 1 km på el, kan være en kompleks opgave grundet de mange involverede variabler. Heldigvis findes der flere online beregningsværktøjer, som kan hjælpe elbilsejere med at få et mere nøjagtigt billede af deres kørselomkostninger.

En af de mest populære muligheder er brugen af dedikerede hjemmesider og apps, der tillader brugere at indtaste specifikke detaljer om deres bilmodel og lokale elpriser. Disse værktøjer tager højde for faktorer som energiforbrug pr. kilometer, batteriets tilstand, og aktuelt prisniveau på el, hvilket gør beregningen langt mere præcis end blot generelle estimater.

For at bruge disse værktøjer effektivt, bør man kende til bilens nøjagtige energiforbrug, som ofte kan findes i bilens manual eller via producentens hjemmeside. Derudover kan det være nødvendigt at indtaste oplysninger om ens elprisplan, hvad enten det er en dynamisk eller fast pris.

FAQ

Hvorfor varierer omkostningerne for at køre 1 km på el?

Omkostningerne for at køre 1 km på el varierer på grund af flere faktorer som bilmodel, kørestil og elpriser. Forskellige biler har forskelligt energiforbrug, og individuelle kørevaner kan påvirke effektiviteten. Elprisen kan også svinge baseret på geografiske placeringer og tidspunktet for opladning.

Hvordan kan jeg reducere mine omkostninger pr. kilometer?

For at reducere omkostningerne pr. kilometer kan du følge nogle enkle trin. Først og fremmest, vælg en el-plan med lavere priser, optimalt ved at udnytte tidspunkter med lavere tarif. Derudover er det vigtigt at vedligeholde bilen regelmæssigt for at sikre, at den kører effektivt. Kørsel med jævn hastighed og undgåelse af hurtige accelerationer kan også hjælpe med at minimere energiforbruget.

Er der skattefordele ved at køre elbil?

I Danmark er der forskellige skattefordele og økonomiske incitamenter forbundet med elbilkørsel. For eksempel er der ofte lempelser i registreringsafgifter for elbiler, og visse kommuner tilbyder reduktioner på parkeringsafgifter. Disse økonomiske fordele kan gøre det endnu mere attraktivt at køre elbil, ved at sænke de samlede ejerskabsomkostninger.

Del denne artikel

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE