Illustration af hvad koster det at køre 100 km på el?

Indhold

Hvad koster det at køre 100 km på el i 2024?

Når vi ser frem mod 2024, bliver spørgsmålet om omkostningerne ved at køre 100 km på el en stadig mere relevant diskussion. Med den stigende popularitet af elbiler som en mere bæredygtig transportmulighed, er det vigtigt at forstå de faktorer, der påvirker disse omkostninger. De primære faktorer inkluderer bilens energieffektivitet, de aktuelle elpriser samt kørsel og vejforhold.

Bilens energieffektivitet

Elbilernes energieffektivitet varierer betragteligt fra model til model og spiller en afgørende rolle for omkostningerne ved at køre 100 km. Energieffektivitet måles i watt-timer per kilometer (Wh/km), og der er betydelig forskel mellem de forskellige bilmodeller på markedet. Nogle biler har avancerede systemer og aerodynamiske designs, der reducerer energiforbruget, hvilket resulterer i lavere omkostninger. Andre modeller, specielt større SUV’er eller ældre modeller, kan have et højere energiforbrug, hvilket øger udgifterne til elektricitet.

Elpriserne

Elpriserne kan svinge betydeligt alt efter geografisk placering og tid på året. I byområder kan priserne være højere på grund af højere efterspørgsel og potentielle skatter eller afgifter. På samme måde kan elpriser stige i vintermånederne, hvor energiforbruget generelt er højere, mens de kan falde om sommeren. Tilgængeligheden af grønne energikilder som sol- og vindenergi kan også variere, hvilket igen kan påvirke prisfastsættelsen. Det er derfor vigtigt for elbilsejere at følge markedstendenser og måske indgå aftaler om fastpris-el for at stabilisere deres transportudgifter.

Kørsel og vejforhold

Kørestil og vejforhold spiller også ind på, hvor meget energi en elbil bruger. Aggressiv kørsel med hyppige accelerationer og opbremsninger kan forøge energiforbruget sammenlignet med jævn og konstant kørsel. Veje med mange stigninger eller ujævne overflader kan ligeledes tvinge motoren til at bruge mere energi. Desuden kan vejrforholdene, såsom ekstrem kulde eller varme, påvirke bilens batteriydeevne negativt, hvilket kan medføre højere driftsomkostninger. Derfor er det vigtigt at tage disse faktorer i betragtning, når man vurderer de samlede udgifter ved elektrisk kørsel.

Realistiske beregninger for 2024

At forstå de økonomiske aspekter ved at køre en elbil kræver konkrete beregninger og overvejelser af forskellige faktorer, der kan ændre sig fra år til år. For 2024 er det relevant at se på typiske omkostningsberegninger for populære elbilmodeller for at danne sig et klarere billede af, hvad det koster at køre 100 km på el.

Eksempel på beregning for en gennemsnitlig elbil

Som et eksempel kan vi tage en gennemsnitlig elbil, der bruger omkring 150 Wh/km. Hvis elprisen i gennemsnit er 2 kr. pr. kWh, vil kørslen over 100 km koste cirka 30 kr. Dette tal er baseret på simple antagelser og kan variere afhængigt af både energieffektivitet og aktuelle elpriser.

Variationer på tværs af modeller

Ud over den gennemsnitlige elbil vil luksusmodeller eller større SUV’er typisk have et højere energiforbrug, måske op til 200 Wh/km eller mere. Det kan betyde, at de samme 100 km koster op mod 40 kr. Omvendt kan mere effektive, mindre elbiler, der bruger omkring 120 Wh/km, reducere omkostningerne til omkring 24 kr. per 100 km. Det er derfor kritisk at overveje bilens specifikationer, når man evaluerer omkostningerne.

Politiske og markedsmæssige ændringer

I 2024 kan politiske beslutninger og ændringer på energimarkedet spille en rolle i, hvordan omkostningerne udvikler sig. Regeringens initiativer til at fremme grøn energi eller potentielle nye skatter og afgifter kan påvirke elpriserne. Desuden kan skift mod øget anvendelse af vedvarende energikilder eller diverse af afgifter rettet mod fossile brændsler indirekte påvirke omkostningerne ved at køre elektrisk.

Interviews med eksperter

Ekspertinterviews kan give yderligere indsigt i fremtidige tendenser. Flere analytikere antyder, at vi kan forvente teknologiske fremskridt, der yderligere optimerer elbilernes effektivitet, hvilket potentielt kan sænke omkostningerne. Samtidigt er der enighed om, at stigende investeringer i vedvarende energikilder kunne stabilisere eller måske endda reducere omkostningerne ved elektrisk kørsel. Disse perspektiver er vigtige for at forstå de fremtidige ændringer i omkostningsstrukturen for elbiler.

Brug af online værktøjer til personlig beregning

Med den hastige udvikling inden for teknologi og digitalisering, er brugen af online beregnere blevet en populær metode til at få personligt tilpassede estimeringer på omkostningerne ved at køre elbil. Disse værktøjer giver bilister mulighed for at indtaste specifikke data om deres køretøjer og kørselsvaner for at få præcise og individuelle beregninger.

Hvordan fungerer beregnere?

Online beregnere fungerer ved at tage forskellige input fra brugeren og anvende indbyggede algoritmer til at beregne omkostningerne. Typiske data, som brugerne skal indtaste, inkluderer bilmodel, energiforbrug (Wh/km), elpriser, og eventuelt køreafstand og kørselstype. Disse faktorer kombineres for at give et detaljeret billede af omkostningerne ved at køre 100 km på el. Ved at bruge disse beregnere kan elbilejere få en realistisk forståelse af deres potentielle udgifter, som kan hjælpe dem med at planlægge og budgettere deres daglige transportomkostninger.

Eksempel på brug af en beregner

Lad os tage et eksempel på, hvordan en læser kan bruge en online beregner til at finde ud af, hvad det koster at køre 100 km på el i deres specifikke situation. En bruger kan indtaste deres bilmodel, f.eks. en Tesla Model 3, som typisk bruger omkring 140 Wh/km, og den aktuelle elpris, eksempelvis 2,5 kr. pr. kWh. Beregneren vil derefter automatisk regne ud, at det vil koste cirka 35 kr. at køre 100 km. Dette personlige estimat giver bilisten en klar ide om de faktiske omkostninger, baseret på præcise og relevante data.

FAQ omkring prisen på kørsel med elbil

Hvordan påvirker sæsonvariationer elpriserne og omkostningerne ved at køre elbil?

Sæsonvariationer kan have en betydelig indflydelse på elpriserne, hvilket igen påvirker omkostningerne ved at køre elbil. I vintermånederne ser vi ofte en stigning i energiforbruget, hvilket kan føre til højere elpriser. Omvendt kan elpriserne falde i sommermånederne, når efterspørgslen er lavere, og produktionen af solenergi er højere. Disse variationer kan gøre det vigtigt for elbilsejere at planlægge deres opladningsrutiner og eventuelt indgå fastprisaftaler for at sikre stabile omkostninger året rundt.

Vil omkostningerne ved at køre 100 km på el falde i fremtiden?

Tendenser og forventninger peger på, at omkostningerne ved at køre elbil sandsynligvis vil falde i fremtiden. Med den stigende konkurrence inden for elbilindustrien og konstant teknologisk innovation, bliver elbiler mere energieffektive. Dette, kombineret med en forventet stigning i produktionen af vedvarende energi og muligvis lavere elpriser, kan føre til lavere kørselsomkostninger. Dog vil politiske beslutninger og markedsdynamikker også spille en betydelig rolle i denne udvikling.

Er det billigere at køre elbil end biler på fossile brændstoffer?

Generelt set er det billigere at køre elbil sammenlignet med biler, der bruger fossile brændstoffer. Dette skyldes, at elektricitet ofte er billigere pr. kilometer end benzin eller diesel, og elbiler har færre mekaniske dele, hvilket reducerer vedligeholdelsesomkostningerne. Dog kan de oprindelige købspriser for elbiler være højere, men med statslige incitamenter og det faktum, at elpriserne i nogle regioner er relativt lave, kan elbiler hurtigt blive en mere omkostningseffektiv løsning i længden.

Del denne artikel

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE