Hvad koster det at køre på el

At køre på el kan være en økonomisk fordelagtig løsning med betydelige besparelser på brændstof og vedligeholdelse. Elbiler koster typisk 20-30 øre pr. kilometer, mens benzinbiler ligger på 70-90 øre. Med lavere vedligeholdelsesomkostninger og potentielle incitamenter kan elbiler også tilbyde langsigtede økonomiske fordele og miljømæssige gevinster.

Indholdsfortegnelse

Del artiklen

Illustration af Hvad koster det at køre på el

Indholdsfortegnelse

Interessen for elbiler er støt stigende, og det er der god grund til. Med deres miljøvenlige profil fremstår de som et attraktivt alternativ til traditionelle benzin- og dieselbiler. Men selvom mange tiltrækkes af tanken om at reducere deres CO2-udledning, er spørgsmålet om, hvad det koster at køre på el, ofte en central bekymring for potentielle elbilkøbere. For mange handler det ikke kun om at gøre noget godt for miljøet, men også om at sikre, at det økonomisk giver mening.

Økonomiske fordele ved at køre på el

For at forstå de økonomiske fordele ved at skifte til en elbil, kan vi tage et kig på en konkret historie fra en elbilist, der har oplevet betydelige besparelser. Jens, en pendler fra København, skiftede sin dieselbil ud med en elbil for to år siden. Han opdagede hurtigt, at hans månedlige brændstofudgifter faldt markant. Hvor han tidligere brugte omkring 1.500 kroner om måneden på diesel, koster det ham nu kun omkring 500 kroner at oplade sin elbil. Denne besparelse har ikke kun haft en positiv indvirkning på hans økonomi, men har også gjort det muligt for ham at investere i andre bæredygtige løsninger i hjemmet.

Den økonomiske fordel ved at køre på el er ikke begrænset til brændstofbesparelser. Elbiler kræver generelt mindre vedligeholdelse end deres benzin- og dieseldrevne modparter. Uden behov for olieskift og med færre bevægelige dele er der færre ting, der kan gå i stykker. Dette kan resultere i lavere vedligeholdelsesomkostninger over tid, hvilket yderligere styrker argumentet for elbiler som en økonomisk fornuftig investering.

Besparelser og miljøhensyn

Ved at skifte til elbiler kan bilister som Jens ikke kun spare penge, men også bidrage til en grønnere fremtid. Elbiler udleder ingen skadelige stoffer under kørsel, hvilket reducerer luftforureningen markant i byområder. For mange er dette en vigtig faktor, når de overvejer at skifte til el, da det ikke kun handler om økonomiske besparelser, men også om at tage ansvar for miljøet.

Som elbilist kan man også drage fordel af forskellige incitamenter og tilskud, der gør det endnu mere attraktivt at vælge el. Disse incitamenter varierer fra land til land, men kan omfatte alt fra skattefordele til rabatter på købsprisen.

Det er klart, at der er mange faktorer at overveje, når man ser på omkostningerne ved at køre på el. Men med de potentielle besparelser og miljømæssige fordele er det ikke svært at se, hvorfor elbiler bliver stadig mere populære. I de næste afsnit vil vi dykke dybere ned i de specifikke omkostninger ved at køre på el og sammenligne dem med traditionelle brændstoffer.

Omkostninger ved at køre på el

At køre på el indebærer en række omkostningsfaktorer, der kan variere afhængigt af flere variabler som elpriser, bilens effektivitet og kørselsmønstre. En af de mest betydningsfulde faktorer er prisen på elektricitet, som kan svinge afhængigt af tidspunktet på dagen, geografisk placering og den valgte el-aftale. Generelt set er det billigere at oplade elbilen hjemme, især hvis man kan udnytte lavere takster om natten. Offentlige ladestandere, derimod, kan være dyrere, men de tilbyder ofte hurtigere opladning, hvilket kan være praktisk på længere ture.

Bilens effektivitet spiller også en vigtig rolle i de samlede omkostninger. Elbiler er kendt for deres høje energieffektivitet, hvilket betyder, at de kan køre længere på den samme mængde energi sammenlignet med traditionelle biler. Dette kan resultere i lavere energiomkostninger per kilometer. Kørselsmønstre, såsom hyppigheden og længden af ture, kan også påvirke de samlede omkostninger. Kørsel i byområder med hyppige stop kan for eksempel være mere energieffektivt for en elbil end lange motorvejsture.

Sammenligning med traditionelle brændstoffer

For at forstå omkostningsfordelene ved elbiler er det nyttigt at sammenligne dem med traditionelle benzin- og dieselbiler. På trods af de potentielt højere initiale købspriser for elbiler, kan de lavere driftsomkostninger hurtigt kompensere for denne forskel. Ifølge gennemsnitlige beregninger kan en elbil koste omkring 20-30 øre pr. kilometer at køre, mens en tilsvarende benzinbil kan koste omkring 70-90 øre pr. kilometer, afhængigt af brændstofpriserne.

For at give et konkret eksempel, kan vi se på en tabel, der sammenligner omkostningerne ved forskellige bilmodeller:

Bilmodel Brændstofomkostninger pr. km (el) Brændstofomkostninger pr. km (benzin)
Elbil A 0,25 kr.
Benzinbil B 0,85 kr.

Indflydelse af elpriser

Elpriser kan have en betydelig indflydelse på de samlede omkostninger ved at køre på el. De varierer ofte i løbet af dagen, og mange el-leverandører tilbyder lavere priser uden for spidsbelastningsperioderne. Ved at planlægge opladning til disse tidspunkter kan elbilister reducere deres omkostninger betydeligt. Derudover kan det være fordelagtigt at undersøge forskellige el-aftaler for at finde den mest økonomiske løsning til ens kørselsbehov.

Det er også værd at bemærke, at nogle lande tilbyder incitamenter, såsom nedsatte elpriser for elbilister, hvilket yderligere kan reducere omkostningerne. Disse incitamenter kan variere, så det er vigtigt at undersøge de specifikke muligheder, der er tilgængelige i ens område.

Samlet set er der mange faktorer, der påvirker omkostningerne ved at køre på el, men med den rette planlægning og forståelse af elpriser kan elbiler være en økonomisk fordelagtig løsning. I den næste del vil vi se nærmere på de langsigtede besparelser og incitamenter, der kan gøre elbiler endnu mere attraktive.

Langsigtede besparelser og incitamenter

At skifte til en elbil kan medføre betydelige langsigtede besparelser. En af de mest markante fordele er de lavere vedligeholdelsesomkostninger. Elbiler har færre bevægelige dele sammenlignet med traditionelle biler, hvilket betyder færre komponenter, der kan gå i stykker. Dette kan resultere i lavere udgifter til reparationer og service over tid. Derudover tilbyder mange lande skattemæssige incitamenter og tilskud til elbilkøbere, hvilket kan reducere de initiale omkostninger ved at anskaffe en elbil. Disse incitamenter kan variere, så det er vigtigt at undersøge de specifikke muligheder i dit område.

Miljømæssige fordele

Ud over de økonomiske fordele er der også betydelige miljømæssige fordele ved at køre på el. Elbiler udleder ingen skadelige stoffer under kørsel, hvilket kan reducere luftforureningen betydeligt, især i tætbefolkede byområder. Ved at skifte til elbiler kan vi bidrage til en reduktion af CO2-udledningen, hvilket er afgørende i kampen mod klimaforandringer. For mange bilister er dette en vigtig overvejelse, når de vælger at skifte til el, da det ikke kun handler om økonomiske besparelser, men også om at tage ansvar for miljøet.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er de gennemsnitlige omkostninger ved at oplade en elbil hjemme?

De gennemsnitlige omkostninger ved at oplade en elbil hjemme afhænger af elpriserne i dit område og bilens effektivitet. Generelt kan det koste mellem 1,50 og 3,00 kroner per kWh, hvilket betyder, at en fuld opladning kan koste mellem 100 og 200 kroner, afhængigt af bilens batterikapacitet.

Hvordan påvirker forskellige opladningshastigheder omkostningerne?

Opladningshastigheder kan påvirke omkostningerne, især ved brug af offentlige ladestandere. Hurtigopladning kan være dyrere pr. kWh sammenlignet med langsommere opladning hjemme. Men det kan være praktisk på længere ture, hvor tid er en vigtig faktor.

Er der forskelle i omkostninger ved at køre på el i byområder versus landdistrikter?

Ja, der kan være forskelle. I byområder kan der være flere offentlige ladestandere, men priserne kan være højere. I landdistrikter kan det være billigere at oplade hjemme, men tilgængeligheden af offentlige ladestandere kan være begrænset.

Hvordan kan jeg finde den bedste el-aftale til min elbil?

For at finde den bedste el-aftale til din elbil kan du sammenligne forskellige leverandører og deres priser. Overvej også at vælge en aftale, der tilbyder lavere priser uden for spidsbelastningsperioderne. Nogle el-leverandører tilbyder specifikke aftaler til elbilister, som kan være værd at undersøge.

Hvilke faktorer skal jeg overveje, når jeg beregner de samlede omkostninger ved at eje en elbil?

Når du beregner de samlede omkostninger ved at eje en elbil, skal du overveje både de initiale købsomkostninger og de løbende driftsomkostninger. Dette inkluderer elpriser, vedligeholdelsesomkostninger, forsikring og eventuelle statslige incitamenter. Det er også vigtigt at tage højde for bilens effektivitet og dit kørselsmønster.

Få tjekket din elregning på 10 sekunder. Vores kunder sparer i gennemsnit 450 kr. om året

Læs vores seneste artikler

Den skinbarlige sandhed – ny TV-reklame fra Altid Energi

Fastprisprodukt – kan det betale sig?

CleverOne – hvornår kan det svare sig?

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE