Illustration af hvad koster det at lade en el bil

Indhold

Hvad koster det at lade en elbil? Få overblik her

“`html

Forskellen mellem hjemmeladning og offentlig ladning

Omkostningerne ved at oplade en elbil kan variere betydeligt afhængig af, om du vælger at lade hjemme eller benytte offentlige ladestationer. Når du oplader din elbil derhjemme, betaler du typisk mindre pr. kWh sammenlignet med de priser, der er forbundet med offentlige ladestationer. Ved hjemmeladning afhænger prisen pr. kWh af din eludbyders satser samt eventuelle netgebyrer og afgifter.

For at give et eksempel, hvis du har en bil med en batterikapacitet på 50 kWh, og din elpris derhjemme er 2 kr. pr. kWh, vil det koste omkring 100 kr. at oplade bilen fuldt ud. Opladningstiden afhænger af dit hjemmeladerudstyr, men det kan tage mellem 5-10 timer. Modsat kan priserne på offentlige ladestationer variere, nogle er tidsbaserede mens andre anklager et fast beløb pr. kWh, hvilket ofte gør dem dyrere end hjemmeladning.

Faktorer der påvirker opladningsomkostningerne

Flere faktorer spiller en rolle i at bestemme de faktiske omkostninger ved opladning af en elbil. Elpriserne kan svinge i løbet af døgnet, og derfor kan tidspunktet for laden også påvirke omkostningerne. Mange elnetværksudbydere tilbyder lavere satser i perioder med lavt forbrug, også kendt som off-peak times, hvilket kan medføre betydelige besparelser, hvis du planlægger at lade din bil på disse tidspunkter.

Bilen selv har også en indflydelse, da forskellige modeller har forskellig effektivitet og kapacitet. En bil med en højere batterikapacitet kan koste mere at oplade, men kan samtidig tilbyde længere rækkevidde pr. opladning. En reel analyse inkluderer sammenligning af din nuværende elpris, bilmodellen, og tidsperioder for opladning for at optimere dine totale opladningsomkostninger.

“““html

Langsigtede økonomiske fordele ved elbiler

Overgangen til elbil kan fremhæves ved en række økonomiske fordele sammenlignet med traditionelle benzin- og dieselbiler. Selvom den initiale investering for at anskaffe en elbil kan virke højere, udligner de lavere driftsomkostninger over tid ofte forskellen. Opladning af en elbil er typisk billigere end tankning af en benzin- eller dieselbil. Dette skyldes, at prisen pr. kWh ofte er lavere end prisen på liter benzin eller diesel, hvilket betyder, at hver kilometer kørt i en elbil kan være billigere.

Udover besparelser på brændstof kommer der også betydelige reduktioner i vedligeholdelsesomkostningerne. Elbiler har færre bevægelige dele end forbrændingsmotorbiler, hvilket reducerer behovet for service og udskiftninger af dele som tandremme, olie, filtre og udstødningssystemer. Dette resulterer i lavere driftsomkostninger og mindre tid tilbragt på værkstedet.

Derudover tilbyder mange regeringer og lokale myndigheder økonomiske incitamenter for at tilskynde overgangen til elbiler. Disse incitamenter kan omfatte tilskud til køb af en elbil, skattenedsættelser, og besparelser på registreringsomkostninger. Sådanne fordele skal tages med i betragtning, når de langsigtede omkostninger ved at vælge en elbil vurderes.

Miljøbesparelser og deres økonomiske indvirkning

Elbiler er ikke kun en økonomisk fordelagtig investering på sigt, de bidrager også til betydelige miljøbesparelser. Ved at reducere afhængigheden af fossile brændstoffer hjælper elbiler med at reducere udledningen af drivhusgasser, en udvikling der kan oversættes til økonomiske besparelser gennem forskellige grønne incitamentsprogrammer.

Lokale og nationale regeringer kan tilbyde skattelettelser for ejere af elbiler for at fremme miljøvenlige valg. Disse programmer motiverer forbrugeren ikke kun ved direkte besparelser på skatter, men også ved at fremme investeringer i grøn teknologi. Som grøn energi bliver mere almindelig og integreret i samfundet, kan vi forvente, at omkostningerne ved at oplade en elbil vil falde yderligere, efterhånden som grøn energiinfrastruktur bliver mere tilgængelig og effektiv.

Ved at skifte til en elbil kan forbrugeren således nyde en dobbelt fordel: en besparelse på de løbende driftsomkostninger samt en indirekte økonomisk støtte gennem diverse grønne incitamenter og potentielle skattelettelser for miljøvenlig opførsel.

“`

Praktiske tips til at reducere opladningsomkostninger

For at minimere omkostningerne ved opladning af din elbil er der flere strategier, du kan overveje. En af de mest effektive metoder er at udnytte off-peak times, hvor elpriserne typisk er lavere. Mange energiselskaber tilbyder billigere elpriser om natten eller tidligt om morgenen, da efterspørgslen er lavere på disse tidspunkter. Ved at programmere din bil til at oplade i disse perioder kan du opnå betydelige besparelser på dine elregninger.

Desuden kan du finde gratis eller billige offentlige ladestationer ved at bruge specialiserede apps og online ressourcer. Apps som PlugShare, ChargeMap og andre giver oversigter over ladestationer, deres priser og tilgængelighed, hvilket gør det lettere at planlægge dine opladninger på økonomisk fordelagtige steder.

En anden praktisk tip er at kombinere opladning med andre aktiviteter. Mens du handler, arbejder eller går til fitnesscenteret, kan du oplade din bil på offentlige ladestationer placeret ved disse steder. På den måde udnytter du tiden optimalt og slipper for at bruge tid derhjemme på opladning.

Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Hvad er den gennemsnitlige omkostning ved at lade en elbil hjemme?

De gennemsnitlige omkostninger ved at lade en elbil hjemme afhænger af din elpris og bilens batterikapacitet. Som tidligere nævnt kan prisen variere, men hvis vi antager en gennemsnitlig elpris på 2 kr. pr. kWh og en bil med en batterikapacitet på 50 kWh, vil det koste omkring 100 kr. at oplade bilen fuldt ud. Denne pris kan dog ændre sig afhængigt af din specifikke eltarif og eventuelle tidsmæssige variationer i elprisen.

Er det billigere at lade bilen hjemme eller på en offentlig ladestation?

Generelt er det billigere at lade din bil derhjemme sammenlignet med brug af offentlige ladestationer. Hjemmeopladning har lavere kWh-priser, og du kan ofte drage fordel af lavere off-peak priser. Offentlige ladestationer kan være dyrere, da de ofte har tidsbaserede afgifter eller højere satser pr. kWh. Der kan dog være undtagelser, såsom gratis ladestationer på arbejdspladsen eller indkøbscentre, som kan gøre det økonomisk fordelagtigt at lade offentligt i visse tilfælde.

Kan jeg få tilskud til installation af en hjemmelader?

Ja, der findes forskellige støtteprogrammer og tilskud til installation af hjemmeladere. Disse programmer varierer afhængigt af din kommune og energiselskab. Ofte kan du få en del af omkostningerne til installationen dækket, hvilket gør det endnu mere attraktivt at investere i en hjemmelader. Det anbefales at undersøge lokale og nationale støtteprogrammer for at finde de bedste muligheder for økonomisk støtte.

Konklusion

I konklusionen kan vi se, at omkostningerne ved at lade en elbil kan optimeres gennem en række strategier og overvejelser. Uanset om du lader hjemme eller bruger offentlige ladestationer, er der økonomiske fordele at hente ved at være opmærksom på elpriser, tidspunktet for opladning og tilgængelige støtteprogrammer. Ved at vælge en elbil gør du en investering i både din økonomi og miljøet, hvilket kan betale sig i det lange løb.

Del denne artikel

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE