Illustration af hvad koster det i el at køre elbil

Indhold

Hvad koster det i el at køre elbil?

Forståelse af Elforbrug i Elbiler

Elforbrug i elbiler kan forstås som den mængde elektricitet, der kræves for at drive bilen over en given afstand. Det præsenteres typisk som kilowatttimer (kWh) per 100 kilometer, men kan også udtrykkes som kWh pr. kilometer for lettere sammenligning mellem modeller eller ved kortere afstande. Ydeevnen for en elbil er direkte knyttet til dens energieffektivitet, og derfor bliver elforbrug en essentiel faktor i at bestemme omkostningerne ved daglig brug.

Beregningen af elforbrug bliver central ved evaluering af bilmodeller, da det ikke kun afspejler bilens effektivitet, men også har direkte indflydelse på de driftsrelaterede omkostninger. For eksempel, hvis en elbil bruger 15 kWh for at køre 100 km, skal man gange dette tal med den aktuelle elpris for at finde omkostningerne for at køre denne distance.

Batterikapacitet spiller også en vigtig rolle i elbilens totale energiforbrug. En større batterikapacitet betyder oftest længere rækkevidde uden behov for genopladning, men det kan også være forbundet med højere energiudgifter hvis bilen ikke er optimeret til effektive kørselsvaner. Dette gør det afgørende for potentielle elbilejere at overveje både forbrug og kapacitet i deres bilvalg.

Eksempler på Elbilsmodeller og Deres Elforbrug

For at give en bedre forståelse af elforbrug, kan vi se nærmere på nogle populære elbilsmodeller og deres gennemsnitlige elforbrug. For eksempel bruger en Tesla Model 3 omkring 14-15 kWh per 100 km, mens en Nissan Leaf befinder sig omkring 15-16 kWh per 100 km. Disse tal er dog ikke absolutte og kan variere afhængigt af kørevaner og omgivelser. Når man anvender de aktuelle elpriser, kan omkostningerne for at køre 100 km beregnes præcist. Hvis elprisen er 2,5 kr. pr. kWh, vil det koste cirka 35-40 kr. at køre en Tesla Model 3 i 100 km, hvilket er betydeligt billigere end traditionelle brændstoffer.

Økonomiske Betingelser og Elprisens Rolle

Ændringer i elprisen kan have en betydelig indvirkning på omkostningerne ved at køre elbil. Elpriser varierer ofte over tid og kan være påvirket af faktorer som sæsonbetingede variationer og geografisk beliggenhed. For eksempel, i perioder med højt elforbrug såsom vintermåneder eller i visse områder med høje energipriser, kan elomkostningerne blive højere. Derudover kan den måde, elpriserne fastsættes på – f.eks. gennem aftaler om fastpris versus variabel pris – også påvirke de samlede omkostninger for elbilsejere over tid.

Brug af Beregningsværktøjer til Omkostningsskøn

For elbilsejere og dem, der overvejer at skifte til en elektrisk bil, kan beregningsværktøjer være afgørende for at forstå de potentielle omkostninger ved at køre på el. Mange energiselskaber og uafhængige aktører tilbyder nu specialiserede værktøjer, der gør det muligt at indsætte specifikke data om elforbrug, aktuelle elpriser og kørselsmønstre for at få en klar indsigt i de forventede udgifter.

Disse værktøjer er designet med brugervenlighed i tankerne, så selv dem uden teknisk baggrund let kan navigere i dem. Typisk vil en bruger indtaste informationer som biltype, hvor meget de planlægger at køre om året, og aktuelle elpriser. Derefter leverer værktøjet et præcist estimeret omkostningsskøn, som kan hjælpe med at budgettere de månedlige eller årlige omkostninger ved at køre elbil. Mange værktøjer tillader også sammenligning af flere bilmodeller, hvilket gør det nemt at finde den model, der passer bedst til både behov og økonomi.

Sammenligning mellem Elbiler og Benzinbiler

Når man overvejer omkostninger ved elbiler i forhold til traditionelle benzinbiler, er det vigtigt at tage hensyn til både kortsigtede og langsigtede aspekter. I det lange løb kan elbiler tilte mod betydelige besparelser på grund af lavere energikostnader, lavere vedligeholdelsesomkostninger og eventuelle skatteincitamenter. Forskellige data og casestudier viser, at selvom elbiler har en højere indledende købspris, kan det reducerede energiforbrug og vedligeholdelse kompensere for dette over tid.

For eksempel kan det ses, at selve elforbruget er langt billigere per kilometer sammenlignet med benzinpriser. En typisk benzinbil har en højere kilometertal-omkostning, når man inkluderer de hurtigt svingende brændstofpriser, der påvirker daglige udgifter. Derfor er forståelsen af det økonomiske udbytte ved at vælge elbiler en nødvendighed for dem, der overvejer en overgang.

Anvendelse af Kørevaner og Miljøforhold ved Beregninger

Kørevaner som hastighed, rutevalg og vedligeholdelse af køretøjet kan også påvirke en elbils effektivitet og dermed de samlede omkostninger. Lavere hastigheder kan eksempelvis optimere elforbrug sammenlignet med konstant hurtig kørsel. Desuden spiller miljøforhold som temperatur og terræn en rolle; ekstrem kulde eller ekstreme højder kan øge elforbruget.

Derudover er der væsentlige miljømæssige fordele ved at skifte til elbiler. En reduktion af drivhusgasudslip er en af de primære gevinster, der kommer med brugen af el fremfor fossilt brændstof. Denne skift går hånd i hånd med et stigende antal statslige incitamenter, som belønner elbilsejere, hvilket gør den økonomiske opsparing endnu mere attraktiv.

Faktorer, der Påvirker Elforbrug i Elbiler

Elforbrug i elbiler kan variere betydeligt baseret på en række faktorer. En af de mest afgørende faktorer er bilens tekniske specifikationer, såsom motortype, batterikapacitet og vægt. En tungere bil med et kraftigere batteri vil typisk forbruge mere elektricitet, især ved acceleration og kørsel i højere hastighed. Derudover kan aerodynamik også spille en stor rolle; en mere strømlinet bil bruger mindre energi på at overvinde luftmodstanden.

Kørevaner er en anden væsentlig faktor. Hyppige accelerationer, høj hastighed og korte ture kan alle øge elforbruget. Jævn og økonomisk kørsel kan derimod hjælpe med at maksimere rækkevidden og minimere de samlede energiomkostninger. For eksempel, at holde en konstant hastighed og undgå kraftige opbremsninger kan reduceres energiforbruget markant.

Klimaforhold påvirker også elbilens forbrug. Temperaturer i både ekstreme kulde og varme kan øge belastningen på batteriet og dermed elforbruget. Om vinteren bruger bilens varmeapparat en betydelig mængde energi, og det samme gælder for aircondition om sommeren. Resultatet er, at bilens rækkevidde kan blive reduceret betydeligt i disse perioder. Derudover kan terræn spille en rolle; kørsel i bakket eller kuperet terræn kræver mere energi end kørsel på flade veje.

Fordele ved Elbiler Udover Elbesparelse

Udover de åbenlyse besparelser på brændstofomkostningerne tilbyder elbiler også mange andre økonomiske og miljømæssige fordele. For det første er der flere statslige incitamenter for elbilsejere, herunder skattefordele, tilskud til køb og reduktion af vejafgifter. Disse incitamenter er designet til at fremme brugen af miljøvenlige køretøjer og kan reducere de samlede omkostninger betydeligt.

Der er også sociale og miljømæssige fordele ved at skifte til elbiler. Reduktion af CO₂-udledning bidrager til en renere atmosfære og mindsker påvirkningen af klimaforandringer. Elbiler har ingen udstødningsgasser, hvilket resulterer i bedre luftkvalitet, især i byområder. Derudover producerer elbiler langt mindre støj sammenlignet med traditionelle benzin- og dieselbiler, hvilket medfører en mere behagelig og mindre forurenende trafikoplevelse.

Endelig kan et skifte til grønnere transportmetoder levere bredere sociale fordele. Ved at vælge elbiler viser forbrugere og virksomheder en vilje til at støtte bæredygtige praksiser, der kan inspirere andre til at gøre det samme. Det skaber en positiv feedback-loop, hvor flere vælger miljøvenlige løsninger, der i sidste ende gavner samfundet som helhed.

FAQ

Hvordan påvirker vejrforhold elbilens elforbrug?

Ekstreme temperaturer kan have en betydelig indvirkning på elbilens elforbrug. I kolde temperaturer bruger batteriet mere energi til at holde sig selv og kabinen varm, hvilket reducerer rækkevidden. Om sommeren kræver aircondition også ekstra energi, hvilket kan øge forbruget. Det anbefales at forvarme eller forkøle bilen, mens den stadig er tilsluttet opladeren for at minimere denne ekstra belastning.

Er det muligt at holde eludgifterne nede mens man kører elbil?

Der er flere måder at optimere elbilens elforbrug og holde udgifterne nede. En af de mest effektive metoder er at køre økonomisk ved at undgå hurtige accelerationer og opbremsninger. Derudover kan planlægning af ruter for at undgå trafik og bakker også hjælpe med at reducere energiforbruget. Brug af eco-driving tilstande og regelmæssig vedligeholdelse af bilen sikrer også, at den kører mest effektivt.

Kan elpriser forventes at ændre sig i fremtiden, og hvordan vil det påvirke elbilsejere?

Elpriser kan forventes at variere over tid på grund af faktorer som ændringer i energipolitik, udbud og efterspørgsel, og fremdriften i vedvarende energikilder. For elbilsejere betyder dette, at de skal være forberedt på potentielle udsving i energiomkostninger. Samtidig kan investering i hjemmeladestationer med solcelleanlæg på lang sigt hjælpe med at stabilisere og reducere omkostningerne ved at køre elbil ved at udnytte billigere og mere stabilt prissatte energikilder.

Del denne artikel

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE