Illustration af hvad koster el til bil

Indhold

Hvad koster el til bil: spar penge på opladning

“`html

Forstå de grundlæggende omkostninger ved opladning

Elbiler har ændret den måde, vi tænker på transportomkostninger, men det er vigtigt at forstå, hvordan disse omkostninger faktisk opgøres. En væsentlig faktor er prisen per kWh (kilowatt-time), som er den grundlæggende måleenhed for elektricitet. Denne pris varierer afhængigt af din energileverandør og kan have direkte indflydelse på, hvor meget du betaler for at oplade din elbil.

Prisen per kWh på din elregning påvirker, hvor meget det koster at lade bilen fuldt op. At lade op derhjemme har ofte en lavere pris per kWh, mens offentlige ladestationer kan være dyrere på grund af ekstra gebyrer eller højere spotpriser. Derfor er det økonomisk fordelagtigt for mange bilister at oplade hjemme, hvis de har mulighed for det. Omvendt kan offentlige ladestationer være praktiske, selvom de kan være dyrere.

Ud over basisprisen per kWh kan forskellige abonnementer og elpriser også spille en rolle i de samlede opladningsomkostninger. Nogle energileverandører tilbyder faste priser, rabatperioder eller pakker, der kan reducere omkostningerne betydeligt, sammenlignet med standardpriser. Det er værd at undersøge og sammenligne disse muligheders indflydelse på de samlede omkostninger for at sikre den mest økonomiske løsning.

Specifikke omkostningseksempler

Når vi ser på specifikke modeller og deres opladningsomkostninger, kan disse variere afhængigt af bilens batterikapacitet og kørselseffektivitet. For eksempel kan en Tesla Model 3 koste omkring 50-60 kroner at oplade fuldt op derhjemme ved en gennemsnitlig kWh-pris, mens billigere modeller måske kun koster det halve.

Månedlige opladningsomkostninger afhænger også af individuelle kørevaner. For den gennemsnitlige pendler kan det betyde op til 300-500 kroner om måneden baseret på almindelig daglig brug og afstand. Naturligvis vil nogen, der primært kører korte ture, opleve lavere månedlige omkostninger end dem, der ofte kører lange distancer.

Det er desuden vigtigt at overveje, hvordan kørevaner kan påvirke de samlede omkostninger. For dem, der kører regelmæssigt og ofte i byområder med mange stop og starter, kan energiforbruget og dermed omkostningerne variere betydeligt. Overvej at bruge en energimåler-app eller -tjeneste til at monitorere og analysere disse vaner for bedre at forstå og optimere omkostningerne.

“`

Erfaringer fra elbilentusiaster

Elbilentusiaster overalt oplever forskelle i opfattelsen af, hvad det koster at lade el til bil, og hvordan de mest effektivt kan håndtere disse udgifter. Mange elbilsejere rapporterer, at de største udfordringer inkluderer forståelse af prisvarianter per kWh og logistikken ved at finde de mest økonomiske ladepunkter. Den følelse af frihed, der følger med ikke at skulle tanke benzin, kommer dog med en ny form for planlægning.

Nogle typiske scenarier elbilister har delt inkluderer daglig pendling, hvor man forsøger at oplade på de mest fordelagtige tidspunkter. Der kan være betydelige besparelser at hente ved at oplade om natten, når elpriserne er lavere. Disse variationer kan ofte betyde en forskel på flere hundrede kroner i månedlige omkostninger for folk med regelmæssige lange køreture.

En anden variabel, der ofte påvirker el-bilomkostningerne, er forskellen i prismodeller mellem forskellige energileverandører. Prissammenligninger kan afsløre store forskelle, der kan gøre det værd at overveje at skifte leverandør. Mange entusiaster anbefaler også at drage nytte af energitjenester, som tilbyder fastpris-abonnementer, rabatperioder, eller fleksible prisplaner, der kan tilpasses ens brugsmønster for at maksimere det økonomiske udbytte.

Spar penge på opladning

For at reducere omkostningerne ved opladning er der flere nyttige tips, som kan implementeres. For det første, benyt dig af de billigere tidspunkter til opladning. Mange elbiler og hjemmeladeanlæg giver mulighed for at planlægge opladningstidspunkter, så de sker, når elpriserne er lavest, typisk om natten.

Desuden er teknologi og apps til stor hjælp. Der findes adskillige applikationer, der kan spore priser og foreslå de bedste tidspunkter og steder for opladning. Nogle apps tilbyder endda funktioner til at sammenligne lokale elpriser, så du kan finde de bedste tilbud og nemt skifte mellem dem.

Overvejelser ved valg af energiselskab er også afgørende for at maksimere besparelser. Undersøg energiselskaber og deres tilbud grundigt; mange tilbyder særlige abonnementer eller loyalitetsaftaler, der kan reducere dine samlede udgifter. Ved at være proaktiv og informeret kan du som elbilejer betydeligt minimere omkostningerne forbundet med at lade elbiler.

Sådan beregner du dine egne opladningsomkostninger

At beregne de specifikke omkostninger ved opladning af din elbil kan virke kompliceret, men det er faktisk ret simpelt, når du kender de nødvendige faktorer. Først og fremmest skal du kende antallet af kørte kilometer og bilens energiforbrug. Energiforbruget angives normalt i kWh per 100 km, og du kan finde denne information i bilens brugermanual eller på producentens hjemmeside.

For at give et eksempel, lad os tage en bil, der bruger 15 kWh per 100 km. Hvis du kører 1000 km om måneden, vil du bruge 150 kWh. Hvis vi antager, at prisen per kWh er 2 kroner, vil din månedlige omkostning være 150 kWh x 2 kroner = 300 kroner. Denne beregning giver dig et overblik over de basale omkostninger, men det er vigtigt at tage højde for mulige variationer i elpriserne og eventuelle gebyrer fra ladestationer.

Optimer dine opladningsrutiner

Optimering af dine opladningsrutiner kan spare dig mange penge over tid. En af de mest effektive strategier er at oplade din bil på tidspunkter, hvor elpriserne er lavest. Dette er ofte om natten eller tidligt om morgenen, afhængigt af din energileverandørs prisstruktur. Mange moderne ladere og biler tilbyder funktioner til planlagt opladning, så du kan indstille bilen til automatisk at starte opladningen på de billigste tidspunkter.

Brug af smarte ladeløsninger kan også være en stor hjælp. Smarte hjemmeladestationer kan ikke kun planlægge opladningen, men også tilpasse opladningen baseret på din daglige rutine og energiforburg. Der findes også løsninger, der anvender solcellelader, hvilket kan være en miljøvenlig og omkostningseffektiv metode, især om sommeren.

FAQ

Hvilken tid på dagen er det billigst at oplade en elbil?

Generelt er det billigst at oplade en elbil om natten, når elpriserne er lavere. Elpriserne kan variere afhængigt af din energileverandør, så tjek deres prisplaner for at finde de mest økonomiske tidspunkter.

Hvordan påvirker bilens størrelse opladningsomkostningerne?

Bilens størrelse, især batterikapaciteten og bilens effektivitet, kan have en betydelig indvirkning på opladningsomkostningerne. Større biler med større batterier har ofte højere energiforbrug per kilometer, hvilket øger de samlede opladningsomkostninger.

Kan jeg spare penge ved at skifte til en anden energileverandør?

Ja, skift til en anden energileverandør kan potentielt spare dig penge, især hvis de tilbyder lavere priser per kWh eller særlige tilbud til elbilsejere. Det kan betale sig at sammenligne forskellige leverandører og deres tilbud regelmæssigt.

Hvordan kan elpriserne variere fra måned til måned?

Elpriserne kan variere baseret på sæsonmæssige ændringer, efterspørgsel og udbud, samt forskellige markedsforhold. For eksempel kan priserne være højere om vinteren på grund af øget opvarmningsbehov eller om sommeren på grund af øget brug af aircondition. Hold dig orienteret om din energileverandørs prisændringer for at få mest muligt ud af dine opladningsrutiner.

Del denne artikel

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE