Illustration af hvad koster en el lastbil

Indhold

Hvad koster en el lastbil i 2023?

Der er en stigende interesse for el-lastbiler i 2023, og det er ikke uden grund. Med et øget fokus på bæredygtighed og reduktion af CO2-udledning er elektriske lastbiler blevet et attraktivt valg for mange transportvirksomheder. De tilbyder ikke kun en miljørigtig løsning, men også mulighed for økonomiske besparelser på sigt. Prismæssigt varierer el-lastbiler generelt mellem 600.000 og 1.200.000 DKK, afhængigt af forskellige faktorer såsom mærke, model og specifikationer.

Faktorer der påvirker prisen på el-lastbiler

Prisen på en el-lastbil kan variere betydeligt baseret på flere parametre. Et af de primære faktorer, der påvirker omkostningen, er det mærke og den model, man vælger. Der er forskel på, om en lastbil er fra et high-end mærke med den nyeste teknologi eller fra en mere økonomisk producent, der tilbyder basismodeller. Modelens specifikationer, såsom batterikapacitet og rækkevidde, spiller også en væsentlig rolle i prissætningen.

Udover den umiddelbare indkøbspris skal de langsigtede omkostningsbesparelser også tages i betragtning. Dette inkluderer lavere brændstofomkostninger, da elektriske køretøjer generelt er billigere at ‘tanke op’ sammenlignet med dieseldrevne, og reducerede vedligeholdelsesomkostninger, fordi el-lastbiler har færre bevægelige dele, der kan slides af. Desuden kan der være muligheder for statslig støtte og økonomiske incitamenter ved køb af el-lastbiler, afhængigt af de gældende politiske forhold. Disse faktorer bidrager samlet til at gøre el-lastbiler til et økonomisk attraktivt valg for transportsektoren.

Økonomiske beregninger og analyser

El-lastbiler repræsenterer en betydelig investering for transportvirksomheder, hvilket kræver nøje overvejelse af de økonomiske aspekter før en potentiel anskaffelse. En af de første økonomiske faktorer, der bør vurderes, er opstartsudgifterne. Disse inkluderer købsprisen for køretøjet, eventuel tilpasning af infrastrukturen til opladning og eventuelle uddannelsesomkostninger til personale. Selvom de indledende omkostninger kan synes høje sammenlignet med traditionelle dieseldrevne lastbiler, er der væsentlige besparelser på længere sigt.

Vedligeholdelsesomkostningerne for el-lastbiler er ofte lavere end for konventionelle lastbiler. Dette skyldes, at elektrificerede køretøjer har færre bevægelige dele, hvilket reducerer risikoen for mekaniske fejl og behovet for hyppig service. Desuden er el-lastbiler mere energieffektive, hvilket yderligere kan mindske driftsomkostningerne. Omkostningerne til opladning af el-lastbiler er generelt lavere end at tanke traditionel brændstof, hvilket bidrager til en positiv økonomisk balance over tid.

En anden vigtig økonomisk fordel ved el-lastbiler kommer fra incitamenterne som tilbydes af både nationale og regionale regeringer. Afhængig af de gældende politiske initiativer, kan støtteprogrammer inkludere skattelettelser, direkte tilskud eller subsidier til el-lastbiler, der gør det økonomisk attraktivt at skifte til elektrificerede flåder.

Casestudier og eksempler

For bedre at forstå den økonomiske påvirkning af at implementere el-lastbiler, kan vi se på erfaringer fra transportvirksomheder, der allerede har taget skridtet. F.eks. har virksomheder som PostNord og DSV udvidet deres flåder med el-lastbiler og har rapporteret betydelige reduceringer i samlede driftsomkostninger samt forbedringer i deres CO2-profil. I disse tilfælde har det vist sig, at den indledende investering hurtigt opvejes af besparelser på brændstof og vedligeholdelse samt de langsigtede fordele ved et grønnere image hos både kunder og partnere.

Erfaringerne fra disse virksomheder har også fremhævet nogle logistiske fordele. For eksempel kan fleksibiliteten ved at kunne oplade el-lastbiler under pauser eller natten over reducere nedetid og optimere flådeudnyttelsen. Disse fordelagtige cases fungerer som en inspiration til andre transportvirksomheder, der overvejer skiftet til elektriske løsninger og understøtter overgangen mod en mere bæredygtig fremtid inden for transportsektoren.

Innovationer og teknologiske fremskridt

Udviklingen inden for el-lastbiler er konstant i bevægelse, og teknologiske fremskridt spiller en central rolle i at reducere omkostningerne og forbedre effektiviteten. Et af de mest markante områder er batteriteknologien. Nuværende forskning fokuserer på at øge energitætheden i batterierne, hvilket kan forlænge rækkevidden og reducere opladningstiden. Dette vil ikke alene gøre el-lastbiler mere konkurrencedygtige sammenlignet med deres dieseldrevne modparter, men også potentielt bringe priserne ned over tid, da batteriet udgør en væsentlig del af den samlede pris.

Et andet spændende aspekt er udviklingen af hurtigopladningsinfrastruktur. Hurtigopladningsteknologier, som kan oplade lastbiler i løbet af få timer eller endda minutter, vil kunne optimere operationer og reducere nedetid markant for transportvirksomheder. Derudover ses der på innovative energilagringssystemer og genanvendelse af gamle batterier, hvilket kan føre til en mere bæredygtig livscyklus for el-lastbiler. Disse fremskridt understøtter langsigtede besparelser og øger tiltrækningskraften yderligere.

Fremtidige perspektiver for el-lastbilmarkedet omfatter også integration af intelligent teknologi og IoT (Internet of Things). Fremtidens el-lastbiler kan forventes at være udstyret med avancerede sensorer og software, som kan overvåge og optimere ydeevnen, forudse vedligeholdelsesbehov og forbedre sikkerheden. Automatisering og autonome kørselsfunktioner er også i horisonten, hvilket potentielt kan reducere personaleomkostninger og yderligere øge effektiviteten i transportsektoren.

FAQ om el-lastbilpriser

Q: Hvad er gennemsnitsprisen for en ny el-lastbil i Danmark?

A: Priserne varierer typisk fra 600.000 til 1.200.000 DKK, afhængigt af model og specifikationer.

Q: Kan man få statslig støtte ved køb af el-lastbil?

A: Der kan være mulighed for støtte fra regeringen; det afhænger af de aktuelle politiske initiativer.

Q: Hvordan påvirker vedligeholdelsesomkostninger de samlede omkostninger?

A: Vedligeholdelsesomkostninger er generelt lavere for el-lastbiler, hvilket bidrager til langsigtede besparelser.

Konklusion

Sammenfattende er el-lastbiler et lovende valg for transportvirksomheder, der ønsker at reducere deres miljøpåvirkning og samtidig opnå økonomiske fordele. De indledende omkostninger kan være høje, men de langsigtede besparelser på vedligeholdelse og brændstof, samt mulige statslige incitamenter, gør dem til en attraktiv investering. Med fortsatte teknologiske fremskridt og øget støtte til bæredygtige løsninger, er det sandsynligt, at el-lastbiler vil spille en stadig større rolle i fremtidens transportsektor.

Del denne artikel

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE