Hvor meget strøm bruger en elbil?

Elbiler er populære for deres miljøvenlighed og økonomiske fordele. Men hvor meget strøm bruger de? Typisk kræver en elbil omkring 15-20 kWh pr. 100 km, afhængigt af model og kørestil. Med en gennemsnitlig årlig kørsel på 15.000 km bruger en elbil cirka 2000-3000 kWh årligt, hvilket er billigere end benzinbiler.

Indholdsfortegnelse

Del artiklen

Illustration af hvor meget strøm bruger en elbil

Indholdsfortegnelse

Elbiler er blevet et populært valg blandt bilister verden over, og deres popularitet fortsætter med at vokse. Denne udvikling skyldes ikke kun deres miljøvenlige profil, men også de økonomiske fordele, de kan tilbyde. Men hvor meget strøm bruger en elbil egentlig? Dette spørgsmål er centralt for mange, der overvejer at skifte fra en traditionel benzin- eller dieselbil til en elbil.

Hvorfor strømforbrug er vigtigt

At forstå en elbils strømforbrug er afgørende for både økonomiske og miljømæssige overvejelser. Økonomisk set kan det hjælpe bilejere med at forudsige deres energiforbrug og de tilhørende omkostninger, hvilket kan være en væsentlig faktor i beslutningsprocessen om at købe en elbil. Miljømæssigt giver det en indsigt i, hvor meget energi der kræves for at drive bilen, og hvordan dette påvirker det samlede CO2-aftryk.

En fængende statistik

Vidste du, at en elbil i gennemsnit kan køre 100 km for under halvdelen af prisen på en benzinbil? Dette er en af de mange grunde til, at flere og flere vælger elbiler som deres primære transportmiddel. Ikke alene kan de reducere brændstofomkostningerne betydeligt, men de bidrager også til en renere luft og en sundere planet.

At vælge en elbil handler ikke kun om at følge en trend, men også om at træffe en informeret beslutning, der gavner både pengepungen og miljøet. Med den rette forståelse af, hvor meget strøm en elbil bruger, kan du planlægge din kørsel og opladningsbehov mere effektivt, hvilket fører til en mere tilfredsstillende køreoplevelse.

faktorer der påvirker strømforbrug

Strømforbruget i en elbil afhænger af flere faktorer. For det første spiller bilens vægt en stor rolle. Tungere elbiler kræver mere energi for at bevæge sig, hvilket øger strømforbruget. Batteriets kapacitet er også afgørende; større batterier kan lagre mere energi, hvilket kan påvirke bilens rækkevidde og effektivitet.

Kørestil er en anden vigtig faktor. En aggressiv kørestil med hurtige accelerationer og hårde opbremsninger kan øge strømforbruget betydeligt. Omvendt kan en mere jævn og forsigtig kørestil hjælpe med at spare på energien. Vejrforholdene spiller også ind; koldt vejr kan reducere batteriets effektivitet, mens brug af aircondition eller varme kan øge energiforbruget.

Data fra de tre bedste SERP-resultater viser, at det typiske kWh-forbrug pr. 100 km varierer afhængigt af elbilmodellen. For eksempel bruger en Tesla Model 3 omkring 15 kWh pr. 100 km, mens en Nissan Leaf ligger tættere på 20 kWh pr. 100 km. Disse tal kan variere afhængigt af de ovennævnte faktorer.

sammenligning med traditionelle biler

Når man sammenligner elbiler med traditionelle benzin- og dieselbiler, er der klare fordele ved elbilernes energiomkostninger. En elbil kan ofte køre længere for færre penge, da elektricitet generelt er billigere end benzin eller diesel. Derudover er elbiler mere energieffektive, da de konverterer en større del af den lagrede energi til fremdrift.

For at illustrere omkostningsbesparelserne kan vi se på en tabel, der sammenligner gennemsnitlige omkostninger pr. kilometer:

Biltype Omkostning pr. km
Elbil 0,20 DKK
Benzinbil 0,60 DKK
Dieselbil 0,50 DKK

Ud over de økonomiske besparelser er elbiler også mere miljøvenlige, da de ikke udleder skadelige stoffer under kørslen. Dette reducerer deres samlede CO2-aftryk markant sammenlignet med traditionelle biler.

praktiske eksempler

Hvordan påvirker forskellige køremønstre elbilens strømforbrug? Bykørsel, der ofte involverer hyppige stop og starter, kan være mindre energieffektivt end motorvejskørsel, hvor bilen kan køre i et jævnt tempo. Dog har elbiler den fordel, at de kan genvinde energi gennem regenerativ bremsning, hvilket kan være en fordel i bytrafik.

Her er nogle vigtige faktorer, der kan optimere en elbils effektivitet:

  • Oprethold en jævn kørestil uden pludselige accelerationer.
  • Sørg for korrekt dæktryk for at minimere rullemodstand.
  • Brug regenerativ bremsning for at genvinde energi.
  • Planlæg opladningstider for at udnytte lavere elpriser.

Ved at forstå og tage højde for disse faktorer kan elbilejere optimere deres bilers effektivitet og reducere deres samlede strømforbrug.

fremtidsperspektiver

Udviklingen inden for batteriteknologi har potentialet til at revolutionere elbilernes strømforbrug. Med nye innovationer, såsom solid-state batterier, kan vi forvente længere rækkevidde, kortere opladningstider og forbedret energieffektivitet. Disse fremskridt vil ikke kun gøre elbiler mere attraktive for forbrugerne, men også bidrage til en mere bæredygtig fremtid ved at reducere afhængigheden af fossile brændstoffer.

På det politiske og økonomiske plan ser vi allerede incitamenter, der fremmer brugen af elbiler. Mange lande tilbyder skattefordele, tilskud og andre incitamenter for at opmuntre til køb af elbiler. Disse initiativer, kombineret med en stigende bevidsthed om miljømæssige fordele, kan yderligere accelerere overgangen til elektrisk transport.

ofte stillede spørgsmål

Hvor meget strøm bruger en elbil om året?

Det gennemsnitlige strømforbrug for en elbil afhænger af kørselsmønstre, men en typisk elbil bruger omkring 2000 til 3000 kWh om året baseret på en årlig kørselsafstand på 15.000 km.

Hvordan kan jeg reducere min elbils strømforbrug?

For at reducere strømforbruget kan du følge disse tips: oprethold en jævn kørestil, sørg for korrekt dæktryk, brug regenerativ bremsning, og planlæg opladningstider til perioder med lavere elpriser.

Er det dyrere at oplade en elbil hjemme eller på offentlige ladestationer?

Omkostningerne ved opladning varierer. Generelt er det billigere at oplade hjemme, især hvis du har en variabel elpris og kan oplade om natten. Offentlige ladestationer kan være dyrere, men de tilbyder bekvemmelighed og hurtigere opladningstider.

Hvordan påvirker temperaturen elbilens strømforbrug?

Ekstreme temperaturer kan påvirke en elbils batteriydeevne. Koldt vejr kan reducere rækkevidden, da batteriet arbejder hårdere for at opretholde optimal temperatur. Omvendt kan varmt vejr øge energiforbruget, hvis aircondition er i brug. Det er vigtigt at være opmærksom på disse faktorer for at optimere bilens effektivitet.

Få tjekket din elregning på 10 sekunder. Vores kunder sparer i gennemsnit 450 kr. om året

Læs vores seneste artikler

Den skinbarlige sandhed – ny TV-reklame fra Altid Energi

Fastprisprodukt – kan det betale sig?

CleverOne – hvornår kan det svare sig?

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE