Hvornår må man køre el løbehjul

El-løbehjul er en populær og miljøvenlig transportform, men korrekt brug kræver kendskab til reglerne. Man skal være mindst 15 år, og el-løbehjul må kun køre på cykelstier med en maksimal hastighed på 20 km/t. Hjelm er påkrævet for unge under 18 år, og lys er obligatorisk for synlighed.

Indholdsfortegnelse

Del artiklen

Illustration af hvornår må man køre el løbehjul

Indholdsfortegnelse

El-løbehjul har hurtigt vundet popularitet som et effektivt og miljøvenligt transportmiddel i mange danske byer. Disse elektriske køretøjer tilbyder en fleksibel løsning til korte ture, især i tætbefolkede områder, hvor biltrafikken ofte er tæt, og parkeringspladser er begrænsede. Men med denne stigende popularitet følger også en række spørgsmål og bekymringer omkring lovgivning og sikkerhed. Mange brugere er usikre på, hvornår og hvordan de må bruge deres el-løbehjul, hvilket kan føre til forvirring og potentielle lovovertrædelser.

Forestil dig en ung studerende, der netop har købt sit første el-løbehjul for at pendle til universitetet. Han er begejstret for den nye frihed, men samtidig usikker på, hvilke regler han skal følge. Må han køre på fortovet, eller skal han holde sig til cykelstierne? Er der en aldersgrænse, han skal være opmærksom på? Disse spørgsmål er ikke kun relevante for ham, men for mange danskere, der overvejer at tage dette moderne transportmiddel i brug.

Relevans af lovgivning

At kende til lovgivningen omkring el-løbehjul er ikke blot en formalitet; det er en nødvendighed for at sikre både brugerens og andres sikkerhed i trafikken. Korrekt anvendelse af el-løbehjul kan i høj grad bidrage til et forbedret trafikflow i byerne og reducere risikoen for ulykker. For eksempel er det vigtigt at vide, at el-løbehjul skal benyttes på cykelstier, hvor det er muligt, og at der er hastighedsbegrænsninger, som skal overholdes.

Desuden er der krav til sikkerhedsudstyr, som kan være afgørende i tilfælde af en ulykke. Ved at følge de gældende regler kan brugerne ikke kun undgå bøder, men også sikre, at de bidrager til en mere harmonisk og sikker trafikoplevelse for alle. Når reglerne er kendt og overholdt, kan el-løbehjul fungere som en praktisk og bæredygtig transportløsning, der mindsker afhængigheden af biler og dermed også bidrager til en reduktion af CO2-udledningen.

gældende lovgivning og regler

I Danmark er der klare regler for, hvornår og hvordan man må køre el-løbehjul. For det første er der et alderskrav; man skal være mindst 15 år for at køre et el-løbehjul. Dog kan yngre brugere benytte dem under opsyn af en voksen. Derudover er der hastighedsbegrænsninger, som skal overholdes. Den maksimale tilladte hastighed for el-løbehjul er 20 km/t, hvilket er designet til at sikre både førerens og de øvrige trafikanters sikkerhed.

Der er også krav til sikkerhedsudstyr. Alle under 18 år skal bære hjelm, mens det er stærkt anbefalet for voksne. El-løbehjul skal være udstyret med lys både foran og bagpå, så de er synlige i mørke. Det er også vigtigt at bemærke, at el-løbehjul skal anvendes på cykelstier eller veje, hvor cykelstier ikke er tilgængelige. Det er ulovligt at køre på fortove, motorveje eller andre steder, hvor de kan udgøre en fare for fodgængere eller sig selv.

For at opsummere de væsentligste regler:

  • Alderskrav: Minimum 15 år, med undtagelser under opsyn.
  • Maksimal hastighed: 20 km/t.
  • Sikkerhedsudstyr: Hjelm påkrævet for under 18 år, lys påkrævet.
  • Tilladte områder: Cykelstier og veje, ikke fortove eller motorveje.

sammenligning med andre transportmidler

El-løbehjul deler nogle ligheder med cykler og elektriske cykler, men der er også vigtige forskelle i lovgivningen. Ligesom cykler skal el-løbehjul benyttes på cykelstier, men de er underlagt strammere hastighedsbegrænsninger. Elektriske cykler kan ofte køre hurtigere end el-løbehjul, afhængigt af deres specifikationer, men kræver også større ansvar fra føreren.

En fordel ved el-løbehjul er deres kompakte størrelse og lette manøvredygtighed, hvilket gør dem ideelle til korte ture i byområder. De er også nemmere at parkere og kræver mindre vedligeholdelse sammenlignet med cykler. Dog er deres rækkevidde ofte begrænset, hvilket kan være en ulempe for længere ture.

miljømæssige fordele

El-løbehjul kan spille en betydelig rolle i at reducere CO2-udledningen i byerne. Da de er elektrisk drevne, bidrager de ikke til luftforurening på samme måde som benzin- eller dieselkøretøjer. Ifølge en rapport fra den Europæiske Miljøagentur kan el-løbehjul potentielt reducere CO2-udledningen med op til 90% sammenlignet med biler, når de bruges til korte ture.

Derudover kan el-løbehjul hjælpe med at mindske trængslen i byområder, da de optager mindre plads end biler og kan nemt integreres i eksisterende cykelstinetværk. Dette gør dem til et attraktivt valg for dem, der ønsker at bidrage til en grønnere og mere bæredygtig bytransport.

Samlet set repræsenterer el-løbehjul en spændende mulighed for at forbedre mobiliteten i byerne, samtidig med at de bidrager til at reducere miljøbelastningen. Ved at forstå og overholde de gældende regler kan brugere nyde godt af de mange fordele, som el-løbehjul tilbyder, uden at kompromittere sikkerheden eller lovligheden.

Fremtidige lovændringer og trends

El-løbehjul er en del af en hurtigt voksende transportsektor, og det er sandsynligt, at lovgivningen vil udvikle sig i takt med teknologiske fremskridt og ændringer i brugsmønstre. Der er allerede diskussioner om at tilpasse reglerne for at forbedre sikkerheden og effektiviteten, såsom at integrere mere avancerede sikkerhedsfunktioner i selve løbehjulene. Desuden kan vi forvente en stigning i delingstjenester, hvor brugerne nemt kan leje et el-løbehjul via en app, hvilket kan reducere behovet for privat ejerskab.

En anden trend er udviklingen af smartere el-løbehjul med forbedret batterilevetid og øget stabilitet, hvilket kan gøre dem til et endnu mere attraktivt valg for daglige pendlere. Disse teknologiske forbedringer kan også medføre en ændring i de nuværende regler, især hvis nye funktioner kan forbedre sikkerheden yderligere.

Sikkerhedstips til brugere

For at sikre en sikker og behagelig oplevelse på el-løbehjul er det vigtigt at følge nogle grundlæggende sikkerhedstips. Først og fremmest bør man altid vælge ruter, der er godt oplyste og har dedikerede cykelstier. Det er også essentielt at kontrollere løbehjulets bremser og lys regelmæssigt for at sikre, at de fungerer korrekt.

Her er en tabel med anbefalede sikkerhedstiltag for forskellige aldersgrupper:

Aldersgruppe Anbefalede sikkerhedstiltag
Børn (under 15 år) Brug altid hjelm, knæ- og albuebeskyttere; kør kun under opsyn af en voksen.
Teenagere (15-18 år) Brug hjelm, kør kun i dagslys eller godt oplyste områder.
Voksne (18+ år) Brug hjelm, især ved kørsel i høj trafik; vær opmærksom på omgivelserne.

Ofte stillede spørgsmål

Hvor gammel skal man være for at køre el-løbehjul?

Minimumsalderen er 15 år, med visse undtagelser for yngre brugere under opsyn.

Er det lovpligtigt at bære hjelm på el-løbehjul?

Ja, hjelme er obligatoriske for alle under 18 år og stærkt anbefalede for voksne.

Hvad er den maksimale hastighed for el-løbehjul?

Den maksimale tilladte hastighed er 20 km/t.

Må man køre el-løbehjul på fortovet?

Nej, det er ulovligt at køre på fortovet; el-løbehjul skal bruges på cykelstier eller veje.

Hvordan påvirker el-løbehjul miljøet?

El-løbehjul bidrager til mindre luftforurening sammenlignet med biler og andre fossildrevne køretøjer.

Få tjekket din elregning på 10 sekunder. Vores kunder sparer i gennemsnit 450 kr. om året

Læs vores seneste artikler

Den skinbarlige sandhed – ny TV-reklame fra Altid Energi

Fastprisprodukt – kan det betale sig?

CleverOne – hvornår kan det svare sig?

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE