Skal man have hjelm på el cykel?

Elcykler er populære i Danmark, men sikkerheden er et varmt emne. Selvom det ikke er lovpligtigt at bære hjelm, anbefaler Rådet for Sikker Trafik det stærkt. Hjelme kan reducere risikoen for hovedskader med op til 70%. Valget om at bære hjelm er personligt, men sikkerhedsfordelene er betydelige.

Indholdsfortegnelse

Del artiklen

Illustration af skal man have hjelm på el cykel

Indholdsfortegnelse

Elcykler har i de seneste år vundet stor popularitet i Danmark som et miljøvenligt og praktisk transportmiddel. De tilbyder en effektiv måde at bevæge sig rundt i byerne og på landevejene, hvilket gør dem til et attraktivt alternativ til både traditionelle cykler og biler. Med denne stigende popularitet opstår der dog også spørgsmål omkring sikkerheden ved brug af elcykler, især når det kommer til spørgsmålet om, hvorvidt man bør bære hjelm.

Elcykling og sikkerhed

Elcykler, som kan nå højere hastigheder end traditionelle cykler, kræver ekstra opmærksomhed på sikkerhed. Selvom der ikke er lovkrav om at bære hjelm på elcykler i Danmark, er det en udbredt diskussion blandt cyklister. Mange vælger at køre uden hjelm, hvilket kan være forbundet med betydelige risici. Ifølge Rådet for Sikker Trafik er hovedskader blandt de mest alvorlige skader, cyklister kan pådrage sig ved uheld. Dette gør hjelmen til en vigtig sikkerhedsforanstaltning, der kan reducere risikoen for alvorlige skader betydeligt.

Problemstilling

Diskussionen om hjelmbrug på elcykler er ofte delt mellem dem, der ser det som en nødvendighed, og dem, der mener, det bør være et personligt valg. Nogle argumenterer for, at hjelme kan redde liv og bør være obligatoriske, mens andre mener, at det at gøre hjelmbrug lovpligtigt kan afskrække folk fra at cykle. I Danmark er der ingen lovgivning, der kræver, at man bærer hjelm på elcykler, men det anbefales stærkt af både Rådet for Sikker Trafik og andre cyklistforeninger.

At bære hjelm kan ses som en simpel måde at øge sin egen sikkerhed på, men det er også vigtigt at overveje den kulturelle og sociale kontekst. I nogle lande er det normen at bære hjelm, mens det i andre ikke er lige så udbredt. Dette kan påvirke, hvordan man opfatter nødvendigheden af at bære hjelm, og hvilke beslutninger man træffer som cyklist.

Lovgivning og anbefalinger

I Danmark er der ingen lov, der påbyder cyklister at bære hjelm, heller ikke når det gælder elcykler. Det er dog en stærk anbefaling fra både Rådet for Sikker Trafik og Sundhedsstyrelsen, der understreger vigtigheden af at beskytte hovedet mod potentielle skader. Mens lovgivningen giver cyklister friheden til at vælge, opfordrer myndighederne til at prioritere sikkerhed ved at bære hjelm, især når man kører på elcykel, som ofte kan opnå højere hastigheder end traditionelle cykler.

Fordele ved at bære hjelm

At bære hjelm på elcykel kan i høj grad reducere risikoen for alvorlige hovedskader ved uheld. Studier viser, at cykelhjelme kan reducere risikoen for hovedskader med op til 70%, hvilket gør dem til en effektiv beskyttelsesforanstaltning. Hjelme er designet til at absorbere stødet ved et fald eller sammenstød, hvilket kan forhindre eller mindske skader på kraniet og hjernen. Denne beskyttelse er særlig vigtig på elcykler, hvor højere hastigheder kan føre til mere alvorlige ulykker.

Ulemper og modargumenter

Selvom fordelene ved at bære hjelm er betydelige, er der også modargumenter, der ofte nævnes. Nogle cyklister føler, at hjelme kan være ubehagelige eller hæmmende, hvilket kan påvirke deres frihedsfølelse under cykelturen. Der er også teorier om, at hjelme kan give en falsk følelse af sikkerhed, hvilket kan føre til, at cyklister tager større risici. Denne adfærd, kendt som risikokompensation, kan potentielt øge sandsynligheden for uheld. Det er derfor vigtigt at finde en hjelm, der er både behagelig og passer korrekt, for at minimere disse ulemper.

Hjelmtyper og funktioner

  • Standardhjelme: Disse hjelme er designet til daglig brug og tilbyder grundlæggende beskyttelse og komfort.
  • Hjelme med visir: Ideelle til beskyttelse mod sol og regn, hvilket kan forbedre synligheden og komforten under kørsel.
  • Aerodynamiske hjelme: Disse hjelme er designet til at reducere luftmodstand og er populære blandt dem, der ønsker at optimere deres hastighed.

Moderne hjelme kommer med en række funktioner, der kan forbedre både sikkerhed og komfort. Justerbare pasformer sikrer, at hjelmen sidder korrekt, mens ventilation kan hjælpe med at holde hovedet køligt. Nogle hjelme inkluderer også reflekterende elementer eller indbyggede lys for bedre synlighed i trafikken.

Kulturelle og sociale faktorer

Beslutningen om at bære hjelm på elcykel påvirkes ofte af kulturelle og sociale normer. I lande som Holland og Danmark, hvor cykling er en integreret del af hverdagen, ser man ofte lavere brug af cykelhjelme sammenlignet med lande som USA og Australien, hvor der er større fokus på sikkerhed og ofte lovkrav om hjelmbrug. Disse forskelle afspejler ikke kun lovgivning, men også sociale normer omkring sikkerhed og personlig frihed. I lande med høj hjelmbrug ser man ofte lavere skader ved cykeluheld, hvilket kan tilskrives både hjelmens beskyttende effekt og en generel højere sikkerhedsbevidsthed blandt cyklister.

Teknologiske fremskridt

Teknologien inden for hjelmdesign har gjort store fremskridt de seneste år. Funktioner som MIPS (Multi-directional Impact Protection System) tilbyder ekstra beskyttelse ved at reducere rotationskræfter på hjernen under et fald. Derudover er der kommet smart hjelme på markedet, som inkluderer indbyggede lys, blinklys og endda Bluetooth-forbindelse til telefoner. Disse teknologiske fremskridt gør det ikke kun sikrere at bære hjelm, men også mere praktisk og attraktivt for moderne cyklister.

Afsluttende overvejelser

At bære hjelm på elcykel er en personlig beslutning, men det er vigtigt at overveje de potentielle sikkerhedsfordele. Hjelme kan reducere risikoen for alvorlige hovedskader betydeligt, selvom der også er modargumenter om komfort og frihed. Med de kulturelle, sociale og teknologiske faktorer i mente, bør cyklister træffe informerede valg baseret på deres egne behov og præferencer. Ved at forstå både fordele og ulemper ved hjelmbrug kan man bedre navigere i debatten og vælge det, der føles rigtigt for en selv.

Ofte stillede spørgsmål

Er det lovpligtigt at bære hjelm på elcykel i Danmark?

Nej, det er ikke lovpligtigt, men det er stærkt anbefalet af både Rådet for Sikker Trafik og Sundhedsstyrelsen.

Hvilken type hjelm er bedst til elcykling?

Det afhænger af personlige præferencer, men hjelme med god ventilation og justerbar pasform anbefales for optimal komfort og sikkerhed.

Reducerer en hjelm risikoen for skader markant?

Ja, studier viser, at hjelme kan reducere risikoen for hovedskader med op til 70% ved uheld.

Hvordan vælger jeg den rigtige størrelse hjelm?

Mål omkredsen af dit hoved og vælg en hjelm, der kan justeres til denne størrelse for bedst mulige pasform og beskyttelse.

Er der teknologiske forbedringer i hjelme, der kan øge sikkerheden?

Ja, teknologier som MIPS og smart hjelme med indbyggede lys og signaler kan tilbyde ekstra beskyttelse og funktionalitet, der øger både sikkerhed og synlighed i trafikken.

Få tjekket din elregning på 10 sekunder. Vores kunder sparer i gennemsnit 450 kr. om året

Læs vores seneste artikler

Den skinbarlige sandhed – ny TV-reklame fra Altid Energi

Fastprisprodukt – kan det betale sig?

CleverOne – hvornår kan det svare sig?

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE