Fastprisprodukt - kan det betale sig?

Elpriserne har de sidste dage været enormt høje – faktisk historisk høje. Det skyldes, at der hverken har været vind eller sol i store dele af Europa, og så skal kulkraftværkerne i gang. Det koster mange penge at starte sådan nogle op. Det er heldigvis blot nogle få dage, hvor elprisen har ligget så højt, men de høje priser er guf for medierne at skrive om. Der sidder givetvis en række mennesker derude med fastprisprodukter og fryder sig over, at netop de går fri af de høje priser. Men er der egentlig noget at fryde sig over? 

Hvad er et fasprisprodukt 

I elbranchen betyder et fastprisprodukt, at din strøm har en fast pris pr. kWh, uanset hvornår på døgnet du bruger den. Det mest normale er at have et variabelt elprodukt, hvor prisen pr. kWh svinger med markedsprisen time for time. I dette tilfælde kan man altså spare penge ved fx at vaske tøj, når elprisen er lavest på døgnet. Har man et fastprisprodukt, er det lige meget, hvornår man vasker sit tøj, da prisen pr. kWh er helt ens, uanset tiden på døgnet. Ved at købe et fastprisprodukt har du altså en forsikring mod stigende elpriser. Men sådan en forsikring er ikke gratis, og det er ofte en virkelig dyr løsning.  

Konkrete eksempel på prisen på ”forsikringen” 

Fordi elprisen er så høj, som den er pt., har vi også haft en kunde fra Århus, der har henvendt sig og udtrykt bekymring over de høje variable elpriser. Hun kom nemlig fra et fastprisprodukt ved Aura, hvor prisen her i Q4 2024 er låst på 96,97 øre pr. kWh. Bemærk, at dette er for den rene rå strømpris og altså uden tariffer, afgifter mv. Så uanset hvornår strømmen forbruges, er det altså prisen pr. kWh. 

For at sætte det i perspektiv, så har gennemsnitsprisen i Q4 indtil nu – altså fra 1. oktober til og med 12. december – ligget på 70 øre pr. kWh, og det er inklusive de sidste par dages meget høje priser. Givet der kun er knap to uger tilbage af kvartalet, kommer det ikke til at ændre sig nævneværdigt. Lægger vi et typisk forbrugsmønster på, hvor 40 % af forbruget ligger i de dyre timer mellem kl. 15.00 og 22.00, så er gennemsnitsprisen 78 øre pr. kWh. Uanset hvad, så ville Aura altså tjene stort på vores tidligere kunde via denne fastprisaftale. Med et forbrug på 4.500 kWh om året ville det koste en gennemsnitsforbruger 850 kr. årligt i ”forsikring” i forhold til blot at have en variabel elaftale hos Altid Energi. 

Og det bliver ikke bedre, hvis man kigger på kæmpen Andel Energi. Her har FastEnergi-aftalen låst prisen i 6 måneder på 126,44 øre pr. kWh. De seneste 6 måneder, fra juli til i dag, har gennemsnitsprisen med et typisk forbrugsmønster kun ligget på 66 øre pr. kWh. En gennemsnitsforbruger ville altså her betale svimlende 2.700 kr. årligt i ”forsikring”. 

Hvad hvis prisen rent faktisk stiger på el? 

Fastprisaftalerne har typisk en løbetid på enten en eller tre måneder. Det betyder også, at elselskabet løbende kan justere sin pris. Sker der pludselig et højt prishop, og falder prisen igen inden for perioden på tre måneder, har produktet selvfølgelig virket, for du er ikke blevet ramt af stigningen. Men i så uforudsigeligt et marked kan du godt regne med, at dit elselskab i næste periode vil hæve din faste pris for netop at tage højde for, hvis dette scenarie skulle gentage sig. Og jo længere du låser din pris, jo dyrere er forsikringen for dig, som vi også så med Andels FastEnergi. 

Konklusion

For den gennemsnitlige forbruger er det virkelig svært at se, at fastprisproduktet nogensinde kan blive en god idé. Det er en kompleks løsning, som umiddelbart kun giver mening for personer, der virkelig ønsker at spekulere i udviklingen i elprisen og mener, at de kan forudsige den udvikling bedre end elselskabet. Og igen er det vigtigt at huske, at elselskabet tager sig virkelig godt betalt for at bære risikoen her, så priserne skal virkelig, virkelig stikke af, for at det måske kan give mening. 

Anbefalingen herfra vil klart være at holde sig til et simpelt, variabelt produkt, hvor din pris pr. kWh følger markedet 1:1. Det er naturligvis også den eneste type produkt, vi tilbyder hos Altid Energi. Det er simpelt og lige til at forstå, og så tilbyder vi det tilmed uden spottillæg og skjulte gebyrer, da vi er Danmarks eneste gebyrfri elselskab. 

12. februar 2024 • 3 minutters læsetid

Del denne artikel

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE