”Grøn strøm” – et konkret (og skræmmende) eksempel

Intro

Grøn omstilling er vigtig, men vidste du, at mange elselskaber bruger den som et smart salgstrick? De lokker dig med “grøn strøm” og introrabatter, men sandheden er, at det ofte bliver dyrere for dig, mens din støtte til den grønne omstilling er forsvindende lille. 

Et konkret eksempel

  Lad os tage et eksempel: Danmarks Naturfredningsforening anbefaler lige nu Andel Energis nye produkt “SolEnergi” til deres 135.000 medlemmer. Det lyder jo grønt og godt – 12 måneders gratis abonnement og strøm fra danske solcelleparker. Men der er problemer. Lad os kigge nærmere på det. 
  1. Hvad går dine penge egentlig til?

Det første, du skal vide, er, at kun en lille del af dine penge går til den grønne omstilling. Ifølge Andel Energi selv, koster de grønne certifikater, der skal støtte grøn energi, kun 2 øre pr. kWh. Hvis du har et gennemsnitligt årligt forbrug på 4.500 kWh, betyder det, at du kun bidrager med 90 kr. om året til grøn energi. Resten af pengene? De går lige ned i Andel Energis egne lommer – omkring 800 kr. Det er svært at kalde det en grøn eller gennemsigtig løsning. 
  1. “Gratis” abonnement – en klassiker

Næste røde flag er det “gratis” abonnement. Det lyder jo fantastisk med 12 måneder uden betaling, men selvfølgelig er der en hage. Andel Energi nævner nemlig ikke lige deres spottillæg på ca. 20 øre pr. kWh. Mange danskere aner ikke, hvad et spottillæg er, men for en gennemsnitsforbruger med et årligt forbrug på 4.500 kWh betyder det en ekstra udgift på 900 kr. årligt. Altså: det “gratis” abonnement, der skulle spare dig 216 kr. årligt, ender med at koste dig meget mere i det lange løb. 
  1. Samme strøm – uanset hvilken aftale du vælger

Til sidst er det vigtigt at forstå, at strømmen i dine stikkontakter er nøjagtig den samme, uanset hvilken elaftale du har, som det er beskrevet her: Grøn strøm i din stikkontakt – her er hvad du skal vide – Altid Energi Der er ingen forskel på, om du har en “grøn” aftale eller ej. Den “grønne” del handler kun om, at elselskabet køber grønne certifikater svarende til dit forbrug. Hvis du virkelig vil være grøn, kan du overveje at bruge mindre strøm, justere dit forbrug til tidspunkter, hvor der er mest grøn strøm i nettet, eller måske investere i en elbil. 

Skift elselskab og spar penge

  Vil du spare penge og bruge dem direkte på grønne investeringer i stedet? Så kan du skifte til Altid Energi – Danmarks eneste gebyrfri elselskab. Her er der ingen spottillæg, ingen skjulte gebyrer – bare strøm til indkøbspris på et abonnement, der følger dit forbrug. Du kan skifte direkte fra sofaen eller mobilen, og det tager kun 2 minutter. Du kan gøre det her: Bliv kunde hos Altid Energi – privat og vi klarer alt det praktiske, også opsigelsen ved nuværende elselskab. 
12. februar 2024 • 3 minutters læsetid

Del denne artikel

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE