18. januar 2024 • 4 minutters læsetid

Vær på vagt

Det er helt naturligt, at vi som forbrugere er opmærksomme på den ”grønne profil” hos de virksomheder vi interagerer med i vores hverdag – det er jo i alles interesse, at vise hensyn til miljøet. Men når det gælder strømmen i din stikkontakt, er der vigtige aspekter at være opmærksom på. En vigtig forudsætning for at forstå grøn strøm er, at strøm ikke kan lagres – den skal bruges, når den produceres. Blæser vinden ikke, så er der ikke vindenergi på lager et sted.

Oprindelsescertifikater – hvad er det?

Det er omtrent blevet branchestandard, at elselskaber i Danmark tilbyder ‘grøn energi’ mod et tillæg. Vigtigt at forstå er, at dette tillæg ikke påvirker den strøm, der kommer ud af dine stikkontakter. Du betaler for oprindelsescertifikater, som bekræfter, at der er produceret grøn energi svarende til dit forbrug, men det ændrer ikke på det faktiske forbrug i dit hjem. Disse certifikater støtter grøn omstilling, men påvirker ikke den strøm, du bruger.

Energinet beskriver denne sammenblanding af elproduktionen fra både grønne og sorte kilder rigtig fint i afsnit 3.2 i deres Introduktion til elmarkedet. Her gøres det netop klart, at den grønne strøm ikke kan skilles fra den sorte i elnettet. Hvis du som forbruger modtager en regning, hvor der står at 100% af dit strømforbrug for en given periode kommer fra enten sol, vind eller lignende, så passer det ikke. Uanset dit elselskab, så er det nøjagtigt den samme el, der kommer ud af din stikkontakt. En mere korrekt fremstilling ville være at vise, at en bestemt procentdel af al strøm i en given periode er kommet fra vedvarende kilder, og det er denne andel, der kan betragtes som grøn.

Når grøn energi kan blive til et skjult gebyr

Oprindelsescertifikaterne handles løbende og priserne på dem svinger, nøjagtigt ligesom prisen på strøm gør det. Når dit elselskab sætter en fast pris på et produkt der som udgangspunkt svinger i værdi, så bliver det også meget kompliceret for elselskabet at sende regningen videre 1:1 til dig. Som følge heraf er det nok også en rimelig antagelse, at en lille del af det du betaler for grøn energi, i virkeligheden tilfalder dit elselskab, og dermed bliver et skjult gebyr. Og igen, det ændrer ikke på strømmen fra din stikkontakt.

Ærlig grøn

Hos Altid Energi har vi fravalgt at bruge oprindelsescertifikater. I stedet fokuserer vi på ærlig grøn energi ved at hjælpe dig med at bruge strømmen, når den er billigst og grønnest. Disse to faktorer hænger nemlig ofte sammen. Med vores prismodel tjener vi heller ikke på dit forbrug, så vores fokus er at spare på strømmen, hvilket er godt for både din økonomi og miljøet. Du kan altid følge energisammensætningen i din stikkontakt i app’en Min Strøm. Du kan også læse mere om, hvordan du kan spare på strømmen, til glæde for både din pengepung og miljøet, i vores blogindlæg Syv sparetips til dit strømforbrug

Del denne artikel

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE