Gode grunde til at spare på strømmen
Når vi tænker på at spare på strømmen, tænker vi ofte først og fremmest på at spare penge. Men i virkeligheden handler det også om at passe på vores planet. Det er nemlig ofte sådan, at når strømmen er billigst, er det også der, hvor andelen af grøn strøm er højest, og CO2-aftrykket mindst, fordi der er bæredygtige kilder, der bidrager til elproduktionen.
Enkelt sagt: Det betyder, at ved at forbruge strøm på mere økonomiske tidspunkter, gør vi en indsats for både vores pengepung og miljøet.
I Danmark, hvor vi har et rigt udbud af grønne energikilder som vind og sol, varierer både tilgængeligheden af grøn strøm og prisen på strømmen. For at forstå denne dynamik og hvordan man kan optimere sit forbrug, er det vigtigt at holde sig opdateret om energisammensætningen og priserne. Her er syv lavpraktiske tips, der kan hjælpe dig med at bruge strøm mere effektivt:
1. Vær opmærksom på hvornår du bruger strøm: Undgå at bruge store mængder strøm i peak-timerne mellem 17.00 og 21.00, hvor priserne typisk er højere, som illustreret herunder fra Min Strøm:
Bemærk stigningen fra 17.00 til 21.00, som er helt normal, og bemærk at stigningen nærmest udelukkende er drevet af stigningen i det mørke område, som er ”afgifter, tariffer og abonnementer”. Faktisk har Danmark Europas højeste elafgift, som det er beskrevet her: Dansk elafgift er Europas højeste – nu stiger den yderligere (berlingske.dk)
2. Hold dig opdateret på strømprisen og energisammensætningen: I forlængelse af ovenstående er det selvfølgelig vigtigt at følge strømpriserne. Ved at bruge Min Strøm kan du således få notifikationer både når strømprisen er usædvanlig lav og usædvanlig høj, ligesom du altid kan se den nuværende pris. Derudover kan du også i app’en se energisammensætningen, og dermed se hvor stor en del af strømmen, der kommer fra grønne energikilder.
3. Opbyg sunde strømvaner: Når du har styr på elpriserne, så er det med at opbygge sunde vaner baseret på den viden, og det kræver at du ved hvilke ting i dit hjem, der har det største strømforbrug, så du kan bruge dem på de rette tidspunkter. Et rigtig godt sted at starte, er at kigge i Strømpyramiden fra Energistyrelsen. Vi har vel alle hørt at man skal slukke for lyset når man forlader et lokale, men har du LED-pærer, så batter det faktisk ikke rigtig noget i det store hele. Som det ses i strømpyramiden, så er det hvornår de hårde hvidevarer bruges, som virkelig gør en forskel. Og så er det naturligvis bedre at køre en fyldt vask end to halve. Dit TV er heller ikke helt ligegyldigt, så husk også at slukke det, når du ikke bruger det.
4. Optimer dit forbrug med energieffektive hårde hvidevarer: Et godt eksempel på besparelser er valget af tørretumbler. En model med energimærke B kan bruge omkring 499 kWh årligt, mens en mere energieffektiv A+++ model kun bruger cirka 156 kWh, hvis de bruges tre gange om ugen. Dette illustrerer en væsentlig forskel i strømforbrug og omkostninger. Du kan også overveje simpelthen at hænge dit tøj til tørre og dermed lade tørretumbleren stå ubrugt, hvilket er bedst for både miljøet og din pengepung.
5. Varmepumpe: Hvis du opvarmer dit hjem med en varmepumpe, kan du indstille den til at varme forskelligt på forskellige tidspunkter, så der for eksempel er mindre opvarmning, når du ikke er hjemme eller om natten. Dette kan spare betydelige mængder af strøm.
6. Effektiv opladning af elbiler: Med den grønne omstilling vinder elbiler mere og mere frem på de danske veje. Elbiler er store strømforbrugere, så timingen af opladningen er afgørende. Ved at oplade din elbil i tidsrum med lavere strømpriser kan du opnå betydelige besparelser. Teknologiske løsninger, som smarte opladningssystemer i apps som Min Strøm, kan hjælpe dig med at optimere opladningstidspunkter og potentielt spare op til 2.000 kr. om året ved at oplade bilen på de mest økonomiske tidspunkter.
7. Mange bække små – sæt ind på flere fronter: Hvad kan du så spare? Holder vi fast i vores tørretumblereksempel fra punkt 4. og benytter vi henholdsvis den laveste og højeste pris fra punkt 1. vil besparelsen per år være som vist herunder:
Ovenstående eksempler er forenklede, da elprisen varierer over tid, men de tjener godt til at illustrere potentialet for besparelser. For eksempel, ved at bruge en tørretumbler med energimærke B kun om natten, kan du spare omkring 873 kr. årligt. Skifter du derimod fra en B-mærket tørretumbler til en A+++-model og bruger den i samme periode med lave elpriser, kan besparelsen være omkring 707 kr. årligt. Skifter du tumbler og bruger den under de høje elpriser, vil besparelsen blive helt op til 1.307 kr. årligt. Det understreger vigtigheden af at tage små skridt mod energioptimering; selv mindre ændringer kan bidrage både økonomisk og miljømæssigt.
Konklusion
Ved at implementere disse tips, ikke alene sparer du penge, men du bidrager også til en grønnere fremtid. Husk, at hver handling tæller i kampen mod klimaforandringer og for en mere bæredygtig verden. Du kan læse mere om ”grøn strøm” i vores blogindlæg Grøn strøm i din stikkontakt – her er hvad du skal vide
En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.
For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.
Krav til forberedt installation
Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.
Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.
1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.
2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.
3. Vælg her din ønskede løsning.
4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.
Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.
Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.
Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk
Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen.
Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.
Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.
Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.
Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.
Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.
Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.
Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.
Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.
En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.
For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.
Krav til forberedt installation
Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk
En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:
Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.
22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.
DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.
Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation.
Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE