CleverOne - hvornår kan det svare sig?

Hvad er CleverOne? 

Hos Altid Energi bliver vi ofte spurgt til CleverOne-løsningen fra Clever, som er en ladeløsning til elbiler. Med CleverOne betaler man en fast pris om måneden og kan lade så meget, man vil. Men hvornår er det egentlig billigere med en fastprisaftale fremfor at være kunde hos Altid Energi? Det kan du blive klogere på her. Spoiler alert: Du skal køre rigtig mange kilometer i din elbil, før det er en god idé.

Bemærk at antagelser er at CleverOne koster 799 kr. pr. måned som er satsen, hvis du lejer ladeboksen. Lejeløsningen er i vores optik den mest brugte, og det er den som er taget udgangspunkt i nedenstående.

Det er også værd at have in mente i læsningen at nedenstående, at når Clever-boksen er installeret hos dig, så koster det dig penge at skifte udbyder, for du skal med al sandsynlighed have din Clever-boks fjernet, da det både er en gammel sag, og der er os bekendt ingen andre end Clever som vil have serviceansvaret på ladeboksen. Du kan altså ikke billigt købe din brugte lejeboks fri, og få refusion fra den ved et andet elselskab.

Antagelserne 

Sammenligningen mellem CleverOne og Altid Energi afhænger af mange variable. Her er de vigtigste antagelser opsummeret:

Leje eller eje af ladeboks:

  • CleverOne: Ladeboksen lejes, og lejeafgiften er inkluderet i det månedlige abonnement.
  • Altid Energi: Det antages, at ladeboksen købes. En årlig omkostning på 450 kr. til afskrivning af ladeboksen medregnes.


Strøm og opladning:

  • Det antages, at hele husstandens elforbrug inklusiv opladning samles hos henholdsvis Clever og Altid Energi.
  • Der tages ikke højde for reduceret elafgift (fx som følge af elvarme).


Ladetidspunkt:

  • Begge løsninger forudsætter, at bilen primært lades om natten, hvor strømmen er billigst. Dette er nemlig som udgangspunktet også en forudsætning for tilbagebetalingen ved Clever via “Intelligent opladning”.


Ladning ude:

  • Det antages, at 10 % af opladningen sker uden for hjemmet via lynopladning. Prisen pr. kWh sættes også derefter.


Energitillæg hos Clever:

  • Clevers energitillæg udelades for simplicitetens skyld. Tillægget kan potentielt have en negativ effekt på Clevers løsning, hvis elprisen overstiger en vis sats, men det ses der altså bort fra her.


Derudover benyttes følgende satser og antagelser:
 

InputSatsKommentar
Årligt elforbrug i hus (kWh)4.500Elforbruget i husstanden
Rækkevidde i elbil (km/kWh)5Hvor langt elbilen kører pr. kWh
Ladepris mellem 23.00 – 06.00 (kr./kWh)1,79Gns. elpris inkl. alt over 12 måneder
Refusionssats (kr./kWh)0,895Det der refunderes ved Altid Energi
Pris på lynladning ude, Altid Energi (kr./kWh)3,50Gns. over 12 måneder

Sammenligningen 

CleverOne koster 799 kr. om måneden og et tilhørende elabonnement 59 kr. pr. måned. Ved Altid Energi koster refusionen 48 kr. pr. md. og el-abonnementet følger forbruget, som vist her: Priser – Altid Energi Sammenstilles de to løsninger grafiske, ser det ud som vist herunder.

Som det kan ses herover skal du altså køre ca. 37.000 km årligt, før CleverOne-løsningen er økonomisk fordelagtig. For at sætte det i perspektiv, så kører en gennemsnitsdansker ca. 17.000 km årligt. Du skal dermed køre over dobbelt så meget som gennemsnittet for det her er en god løsning for dig. Det betyder også, at for gennemsnittet vil CleverOne-løsningen koste næsten 5.500 kr. ekstra årligt sammenlignet med Altid Energi. Herunder er besparelserne vist grafisk.

Denne beregning står i skarp kontrast til følgende video på Clevers hjemmeside: https://vimeo.com/1006118727. Her fremhæves det, at CleverOne skulle være en fordel for en gennemsnitsdansker, der lader ude 1-2 gange om måneden. Vi kender naturligvis ikke de præcise antagelser, Clever baserer denne påstand på, men ud fra ovenstående analyse virker det ikke som en specielt god anbefaling. 

Hvad hvis jeg har reduceret elafgift som følge af elvarme? 

Har du reduceret elafgift som følge af fx elvarme, får du ikke refusion af din opladning hos Altid Energi, men du lader allerede med reduceret elafgift. Du sparer altså i dette scenarie dit service- og refusionsabonnementet. Opsummerende er det altså to modsatrettede effekter der kommer i spil, hvor nettoeffekten faktisk gør, at antal km kørt før CleverOne er en god løsning skubbes en smule op. Du skal altså stadig ramme ca. 37.000 km kørt årligt, for at CleverOne er den bedste løsning for dig. 

Konklusion – når billig kaffe bliver til en dyr ladeløsning 

Clever har for nyligt åbnet en motorvejscafe, hvor der naturligvis er ladestandere. Kører du mindst 37.000 km årligt, eller har du virkelig stort behov for at lade ude, så kan CleverOne løsningen sagtens være en god ide for dig. Men gennemsnitsdanskeren skal overveje det nøje, før der vælges CleverOne-løsningen, da man ellers meget hurtigt risikerer at bytte billig kaffe for en rigtig dyr ladeløsning. 

Endelig skal du også være opmærksom på, at I det øjeblik du betaler for at få Clever-boksen installeret, så hænger du på den. Du kan ikke uden videre købe din boks fri og skifte til en anden udbyder. Du skal nemlig med al sandsynlighed have udskiftet boksen helt.

Hos Altid Energi bruger vi nogen af markedets mest brugte ladebokse, og vælger du os, giver vi dig heller ikke “håndjern på” ved at give dig en ladeboks, ingen andre vil overtage. Og går du nu og overvejer om du skal købe elbil, så kan du måske få glæde af vores elbilsguide, som du kan hente gratis her.

2. februar 2025 • 3 minutters læsetid

Del denne artikel

Det tager kun 2 minutter at få en billigere elaftale.

Skriv dig op nedenfor, hvis du ønsker en gennemgang af din nuværende elaftale og er interesseret i en billigere løsning.

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE