Som det er beskrevet i Sådan tjener dit elselskab penge på dig – måske uden du ved det?, så er der ganske mange måder hvorpå et elselskab kan snige indtjening ind. Desværre gælder det også, at det faktisk sjældent så simpelt, at du blot kan kigge på din regning, og så ved du præcis hvilke beløb der er betalt kun til dit elselskab. Det er også temaet for dette indlæg – nemlig hvad du skal være opmærksom på, når du skal vurdere hvad dit elselskab koster dig.
Et kedeligt trick, der ofte bruges på din elregning er, at priserne vises eksklusiv moms. Det er svært at se nogen logisk argumentation for dette, andet end det får priserne til at fremstå lavere end de er, når der kigges på de enkelte poster. Der er fx stor forskel på om prisen vises som Eksempel 1 herunder eller Eksempel 2.
Når momsen lægges på til sidst, som en total i bunden, som det er tilfældet for Eksempel 1, så skal du være opmærksom på, at alle beløb, inkl. dem som du betaler til dit elselskab, i virkeligheden skal være 25% højere pga. momsen. Kigger du blot på din regning og ser at du giver 30 kr. i abonnement og begynder at sammenligne det med priserne i markedet, så kommer du fejlagtigt til at tro, at din nuværende aftale er billigere for dig end den i virkeligheden er, da du også skal betale moms (30 kr. + 8 kr. = 38 kr.), som vist i Eksempel 2. Gør dig det derfor klart hvordan dit elselskab behandler momsen på din regning, når du skal forholde dig til størrelsen af beløbene. Hos Altid Energi viser vi altid beløbene på din regning inklusiv moms, da det er den pris, du skal betale.
I et tidligere indlæg om gebyr og tillæg, er spottillægget blevet beskrevet som ”den usynlige fjende”, og det er med god grund. Ofte vil spottillægget nemlig slet ikke fremgå udspecificeret på din elregning, og du kan, ligesom med momsen, drage den konklusion, at du betaler et mindre beløb til dit elselskab, end du rent faktisk gør. Se fx herunder:
I Eksempel 3 er det nemt fejlagtigt at tro, at den rå el alene har kostet 375 kr. Sammenholdes der imidlertid med opstillingen i Eksempel 4 vil det stå klart, at det ikke alene er udgiften til el der vises i Eksempel 3 under ”El”, men også spottillægget, der tilfalder dit elselskab. Såfremt dit elselskab følger samme praksis som i Eksempel 3, vil du skulle finde dine produktoplysninger og skille spottillægget ud fra ellen for at sikre dig, hvad du reelt giver til dit elselskab. Du kan ikke se det ved at kigge på din regning. Hos Altid Energi anser vi spottillægget som unødigt komplekst, og vi har derfor valgt helt at sløjfe det
Har du et elselskab der både ekskluderer momsen i de enkelte poster, og som ikke viser spottillæg særskilt, er det nemt at kigge på din regning og drage den konklusion, at du betaler beløbene fra Eksempel 1 til dit elselskab: 30 kr. +10 kr. = 40 kr. pr. regning. Sandheden er imidlertid i Eksempel 4, hvor der betales 20 kr. + 38 kr. + 13. kr. = 71 kr. Altså næsten det dobbelte af hvad du måske troede.
Husk fra Prisoplysninger at der flere parter der skal tilgodeses via din elregning, men det er reelt kun de penge der går til dit elselskab, som du kan ændre ved at skifte elselskab. Strømmen er nøjagtigt den samme, som det også er beskrevet her: Grøn strøm i din stikkontakt – her er hvad du skal vide. Strømmen handles også nøjagtigt det samme sted og til samme pris på Nord Pool børsen. Det er derfor også afgørende at have styr på omkostningerne til selve elselskabet. Også selvom de evt. står fordækt på din regning. Hos Altid Energi behøves du heldigvis aldrig være i tvivl, her er det alene det månedlige abonnement på 59 kr. du betaler til os.
En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.
For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.
Krav til forberedt installation
Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.
Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.
1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.
2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.
3. Vælg her din ønskede løsning.
4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.
Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.
Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.
Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk
Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen.
Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.
Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.
Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.
Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.
Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.
Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.
Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.
Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.
En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.
For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.
Krav til forberedt installation
Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk
En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:
Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.
22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.
DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.
Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation.
Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE