Intro
Der er en række måder, hvorpå dit elselskab kan tjene penge på dig. Herunder er listet de mest gængse, hvorfor de ikke findes hos Altid Energi og hvordan vores forretningsmodel så fungerer.
Spottillæg
Spottillægget er en branchespecifik udgift for forbrugeren. Det er et udtryk for, at du som forbruger betaler et tillæg til den omkostning der er til din el på Nord Pool børsen, hvor alle elselskaber handler. Dvs. at for hver gang du bruger strøm, så tjener dit elselskab en lille smule mere på at have dig som kunde. Man fristes næsten til at kalde spottillægget ”den usynlige fjende”, for der er en kedelig praksis i branchen, hvor spottillægget ikke nødvendigvis optræder selvstændigt på regningen. Tillægget, som tilfalder dit elselskab, optræder nemlig som en del af din udgift til el, og dermed er den også skjult for dig når du blot kigger på din regning. Vil du vide hvad du reelt betaler for ren el skal du altså først have udskilt dit spottillæg fra din omkostning til el, og summere det med de øvrige poster som abonnement, gebyr etc. I tillæg til dette er der en anden kedelig praksis – nemlig at visse elselskaber ændrer deres spottillæg månedligt, hvilket gør at du også skal følge op månedligt, for at finde ud af hvad du betaler til dit elselskab. Hos Altid Energi ønsker vi ingen af ovenstående uigennemsigtigheder og vi har derfor helt fjernet spottillægget.
Betalings- og opkrævningsgebyr
I mange brancher findes der betalingsgebyr. Man kan sige, at gebyret har en vis eksistensberettigelse, idet der ofte er en lille omkostning til virksomheden ifm. at håndtere en betaling. Det er dog vigtigt at påpege, at de høje gebyrer til betaling i elbranchen på op mod 10 kr. er langt mere end virksomheden selv betaler. Se fx prismodellen fra Betalingsservice her: BS Prismodel. Det er altså usandsynligt, at dit elselskab betaler mere end 4,89 kr. per betaling, og det du betaler ud over det, stopper dit elselskab dermed i egen lomme. Hos Altid Energi er omkostningen til betalinger inkluderet i dit abonnement – sådan sikrer vi gennemskuelighed.
Rykkergebyr
Misser du af den ene eller den anden grund en regning bliver det ofte dyrt – 100 kroner er ikke unormalt for at dit elselskab sender dig en rykker. Jovist, du skylder dem penge og de skal selvfølgelig betales, men 100 kroner for at der udsendes en (automatisk) mail er alene en måde for selskabet at tjene ekstra penge på dig. Den praksis har vi ikke hos Altid Energi. Vi rykker hvis det er nødvendigt, men det er ikke noget der koster ekstra – vi kan alle glemme en regning.
Grøn energi – et potentielt skjult gebyr
Betaler du et tillæg for at få ”grøn strøm” er det meget svært at verificere, at dit elselskab ikke selv beholder en del af beløbet du betaler. Du kan læse mere om dette i blogindlægget her: Grøn strøm i din stikkontakt – her er hvad du skal vide Pga. uigennemsigtigheden i det grønne tilvalg, har vi valgt ikke at udbyde det hos Altid Energi. Til dels også fordi det skaber den vildledende forståelse hos forbrugeren, at man får ekstra grøn strøm ud af kontakten – det er ikke tilfældet.
Bindingsgebyr
Har din el-aftale en bindingsperiode, vil det koste dig et gebyr at komme ud af aftalen inden din bindingsperiode ophører. Bindingsperioden er altså både en måde at dit elselskab kan sikre dig som kunde i en (længere) periode, og samtidigt sikre sig deres fortjeneste, hvis du finder et bedre elselskab, mens du stadig er i bindingsperioden. Det er ikke en praksis vi støtter hos Altid Energi, og vi har derfor ingen binding, og dermed heller ikke noget bindingsgebyr.
De mindre brugte gebyrer og tillæg
De tillæg der er nævnt ovenfor, er de mest kendte, men der er et par øvrige, som også skal have et par ord med på vejen – ingen af dem benyttes hos Altid Energi:
Hvordan tjener Altid Energi penge og hvorfor skifte?
Hos Altid Energi har vi fjernet alle gebyrer og tillæg for at skabe gennemsigtighed i vores produkt. Vi har også betalingsomkostninger, udgifter til handel af el mv. som alle andre selskaber, men det er alt sammen dækket i abonnementet på de 59 kr. pr. måned, som er det eneste du som forbruger skal forholde dig til. Så får du din strøm til indkøbspris på Nord Pool børsen, og vi garanterer, at vi ikke sniger indtjening ind andre steder. Og det er her branchestandarden er modsat – der er bindinger, tillæg du ikke kan se på din regning, gebyr osv. Mange andre elselskaber har væsentlig lavere abonnementsomkostninger, men til gengæld er der øvrige forhold de tjener penge på, som netop også er en af grundene til at sammenligningen af elselskaber bliver så kompleks. Dette vil blive behandlet i næste blogindlæg.
En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.
For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.
Krav til forberedt installation
Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.
Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.
1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.
2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.
3. Vælg her din ønskede løsning.
4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.
Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.
Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.
Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk
Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen.
Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.
Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.
Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.
Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.
Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.
Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.
Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.
Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.
En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.
For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.
Krav til forberedt installation
Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk
En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:
Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.
22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.
DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.
Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation.
Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE