Sådan er Elforbundet en dyr løsning

Introduktion

Elforbundet er en aftale, hvor en stor gruppe mennesker bliver samlet på den samme aftale for at “presse prisen”, som det hedder. Aftalen med Elforbundet laves hos elsleskabet Vindstød. Vi får ofte spørgsmål om, hvorvidt Elforbundet er billigere end Altid Energi. Svaret er desværre ikke helt entydigt. 

Altid Energi vs. Elforbundet – der er mange nuancer
Følgende blogindlæg gennemgår detaljerne, men opsummerende gælder følgende:

  • Elforbundet er et introtilbud. Det vil sige, at man starter med en meget billig aftale, men herefter overgår man til en markant dyrere aftale med skjulte tillæg, hvis man ikke aktivt fornyer den oprindelige aftale. Det koster en gennemsnitsforbruger over 2.000 kr. årligt, hvis der ikke fornyes.

  • Man risikerer at betale store forudbetalinger, som gør, at man har en stor sum penge låst ved Vindstød på Elforbundsaftalen. Opkrævningerne kan være to til tre gange så høje som det reelle forbrug, og der er ingen måde hvorpå, man kan følge hvor mange penge, som er “låst” ved Vindstød.

  • Hos Altid Energi får du tryghed i din aftale startende fra 18 kr. pr måned. Der er ingen skjulte gebyrer eller tillæg, der sker ingen produktskifte og du kan altid følge både din saldo og forudbetalinger på din regning.

Elforbundet ikke med i Forbrugerrådstest
Fordi Elforbundsaftalen udløber, optræder aftalen heller ikke i Forbrugerrådet Tænks årlige test af de danske elaftaler. Der medtages nemlig ikke introtilbud. Hvis du vil læse mere om testen, kan du se her: 
Altid Energi til tops i omfattende analyse af alle danske elselskaber – Altid Energi

Bemærk også at produktet, som der skiftes til når Elforbundsaftalen udløber (SpotVind), er et af de produkter, som Forbrugerrådet eksplicit fraråder i deres test.

Når en aftale med Elforbundet udløber 

Som nævnt i ovenstående vil Elforbundsaftalen udløbe, hvis du ikke aktivt fornyer den. Når udløbet sker, kan du se det på din regning. Det, du skal være opmærksom på, er, om der på din regning fra Vindstød står følgende lille passage: 


Konkret betyder passagen, at aftalen ved Elforbundet stopper og kunden rykkes derfor over på det rene SpotVind-produkt, som er markant dyrere. 

Denne praksis – hvor produktet ændres på denne måde hos Vindstød – er også blevet stærkt kritiseret af Forbrugerrådet Tænk i artiklen: Elselskab hæver prisen med over 2.000 procent. 

Artiklen omhandler ikke Elforbundsaftalen, men logikken er helt den samme. Nemlig at man som kunde – med småt på regningen – rykkes fra et produkt, der nærmest er gratis hos Vindstød, til det dyre SpotVind-produkt.

Hvad koster skiftet væk fra Elforbundets aftale? 

SpotVind-produktet er et ekstremt dyrt produkt, der koster 29 kr. pr. måned i abonnement og hele 0,39 øre pr. kWh i spottillæg. Dvs. at du oveni den rå strømpris betaler 39 øre direkte til Vindstød pr. kWh du forbruger. Skiftet med småt på regningen betyder, at man går fra et næsten gratis produkt, til et af markedets dyreste produkter.  

For en gennemsnitsforbruger med et årligt forbrug på 4.500 kWh vil dette skifte koste over 2.000 kr. ekstra om året, idet man flyttes fra Elforbundsaftalen, som alene koster betalingsgebyrer på 10 kr. pr. kvartal, til SpotVind-aftalen. Hvad værre er, at den største udgiftspost – spottillægget – desuden vil være skjult på regningen fra Vindstød.  

Sammenligning med Altid Energi
Sammenliges der med en aftale fra Altid Energi, giver en gennemsnitsforbruger her 18 kroner pr. måned, og så er intet skjult på regningen, og man skal ikke bekymre sig om pludselige skift af produkt. Det er altså næsten 1.900 kr. billigere årligt end SpotVind-produktet.

Bemærk prissammenligningerne her alene forholder sig til omkostningen til elselskabet, som også er den eneste omkostning, der kan ændres ved at skifte elselskab. Den rå pris på strøm, udgifter til netselskaber og EnergiNet er helt ens på din regning, uanset dit valg af elselskab.

Agerer du bank for Vindstød via Elforbundet – tjek din regning

Via vores regningstjekker har vi set mange elregninger fra Elforbundet, og ofte opkræves der noget mere end der er behov for i forudbetaling (a conto).

Kort om a conto opkrævninger
A conto opkrævninger betyder, at du som kunde bliver opkrævet penge, før du bruger din strøm. Du betaler altså før du får din vare. A conto opkrævningen er værd at holde øje med, for det er også en måde hvorpå dit elselskab kan sikre sig likviditet, ved at opkræve dig markant mere, end den reelle pris ender med at være. På den måde har selskabet altid dine penge stående. Laves a conto opkrævningen fair og ordentligt, så der kun opkræves det, som skal bruges, giver ordningen dog rigtig god mening. Især i lyset af at elselskaberne selv skal betale forud for den strøm, der sælger til deres kunder.

Hvor mange penge har du bundet i din Elforbundsaftale?
Selvom du har en billig elaftale, vil den ikke nødvendigvis føles specielt billig, da en stor del af dine penge sandsynligvis vil stå på en konto hos Vindstød. Du finansierer altså deres forretning via a conto betalingerne, og der er ikke noget sted du kan følge, hvor mange penge du egentligt har stående hos Vindstød. Det oplyses ikke i selvbetjeningen, og du kan ikke se det på regningen. Det er først den dag, du afmeldes hos Vindstød, at du får dine penge ud.

Du kan dog ofte se når problemet opstår på din regning, som det er vist i udsnittet herunder:

Tallene i ovenstående screen shot fra regningen vises uden moms , men som forbruger skal du selvfølgelig betale moms på 25%. Effekten bliver altså, at der alene på denne regning er opkrævet 1.437 kr. for meget. Hvis der gang på gang opkræves for meget vil kunden konsekvent have en (stor) sum penge låst hos Vindstød. 

Da man ikke kan følge sin saldo hos Vindstød, er det svært at sige noget konkret om, hvor mange penge en gennemsnitsforbruger typisk har stående, hvilket er et klart problem for gennemsigtigheden.

Stor forskel på a conto opkrævninger hos Vindstød og Altid Energi
Opsummerende er kunden i ovenstående eksempel altså blevet opkrævet 1,68 gange så meget, som der var behov for, og det er faktisk lavt. Det er nemlig slet ikke udsædvanligt, at opkrævningerne er to til tre gange så store som behovet. For at sætte det tal i perspektiv, så har vi hos Altid Energi i oktober måned 2024 kun opkrævet 1,03 gange mere end vores kunder rent faktisk forbrugte på tværs af vores kundebase. Det betyder, at vi nærmest har ramt forbruget præcist. Det hænder også på Elforbundsaftalen, men ofte opkræves der markant mere.

Tre måneders forudbetaling bliver faktisk til fire
Dertil kommer den åbenlyse forskel; nemlig at du hos Vindstød skal betale tre måneders a conto. Og faktisk betaler du helt op til fire måneds a conto, den dag hvor betalingen forfalder pga. opkrævningsmønstret. 

For eksempel vil du i din betaling start december blive opkrævet for januar til marts forbruget i det efterfølgende år. På tidspunktet for opkrævningen har du allerede på din sidste faktura betalt a conto for december. Dvs. at når du betaler her, så har du betalt af conto for december – marts (fire måneder). Som opkrævningsmønsteret fortsætter, vil du altid have værdien af mellem en og fire måneders fuldt forbrug bundet hos Vindstød. I kroner og ører betyder det altså, at en gennemsnitsforbruger til alle tider vil have et sted mellem ca. 1.000 og 3.700 kr. bundet hos Vindstød i sin forudbetaling,

Hos Altid Energi betales der kun en måneds a conto, der modregnes løbende ved for meget indbetalt, og du kan altid følge din saldo både på din faktura og i din selvbetjening. Dvs. at det maksimale vi har stående er en måneds forbrug, og det minimale er en dag. Det er en stor forskel fra Vindstød.

Konklusion

Opsummerende gælder det altså, at en elaftale via Elforbundet vil være billigere end en aftale ved Altid Energi – men kun indtil aftalen udløber. Glemmer du at forny din aftale, stiger prisen markant. Dertil kommer at du som forbruger, skal være parat til at binde en væsentlig del af dine penge i a conto opkrævninger hos Vindstød.

Hvad kan jeg så gøre?
Du kan starte med at vælge et elselskab som Altid Energi, der ikke bruger introtilbud, men i stedet leverer fair og ærlig strøm til konkurrencedygtige priser. Så har du tryghed i din aftale fra bare 18 kr. om måneden, og behøves ikke bekymre dig om pludselige produktskift eller skjulte spottillæg.

Derudover kan du gratis bruge vores automatiske regningstjekker, der kan læse Vindstøds regninger og advare dig, hvis du er på vej til at få ændret dit produkt eller der har været uforholdsmæssigt høje opkrævninger. 

I forhold til de uforholdsmæssige høje a conto opkrævninger, så er gennemsigtigheden også markant højere hos Altid Energi end hos Vindstød. Dels opkræves der kun en måned a conto, og vi oplyser løbende på vores regning hvad din saldo er hos os, og hvor meget du henholdsvis har brugt og indbetalt for en given periode. Du kan desuden også altid følge din saldo i vores selvbetjening. Der er altså fuld gennemsigtighed.

19. december 2024 • 5 minutters læsetid

Del denne artikel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE