Derfor må du ikke kigge på totalprisen, når du skal vælge elselskab

Introduktion

Vi har i det tidligere blogindlæg Prissammenligning mellem elselskaber – det er ikke ligetil – Altid Energi skrevet om, hvordan det kan være svært at sammenligne elselskabernes priser ud fra elregningen.  

En anden faldgrube er at sammenligne totalprisen på elregningen mellem to perioder, hvor man har været ved to forskellige elselskaber. Det kunne eksempelvis være, at man har haft forskellige elselskaber i henholdsvis 2023 og 2024, og man så sammenligner totalprisen for de to år med henblik på at finde det billigste elselskab. 

Det kan nemt føre til forkerte konklusioner, da der er en masse omkostninger på elregningen som både varierer over tid, og som i øvrigt intet har med dit elselskab at gøre. Især elprisen, som svinger time for time, vil påvirke totalprisen både ift. hvad prisniveauet har været, men også i forhold til hvornår på døgnet du har brugt strøm. 

Det eneste, man virkelig kan ændre ved at skifte elselskab, er den del af regningen, der går til selve elselskabet, og det er typisk kun 2-3% af totalprisen. 

Så mange skal tilgodeses på din elregning 

Din betaling til dit elselskab er sammensat af flere komponenter, som alle påvirker den samlede pris på din elregning: 

  • Rå strøm: Omkostningen til den strøm, du bruger. Prisen svinger time for time og den sættes på Nord Pool børsen, hvor alle elselskaber handler deres strøm. 
  • Dit lokale netselskab: Betaling for vedligeholdelse og drift af elnettet i netop dit lokalområde. Omkostningerne her afhænger både af dit forbrug og hvor du bor. 
  • Energinet: Omkostningen til den overordnede drift og udvikling af energiinfrastrukturen i Danmark. 
  • Stat: Moms og elafgift. 
  • Dit elselskab: Det du betaler til dit elselskab, for at få leveret din strøm. Den eneste post på din regning, som du reelt kan ændre ved at skifte elselskab. 


For eksempel har den rå strøm været ca. 20% dyrere i 2024 i forhold til 2023. Sammenholder du totalpriserne for de to år, vil det elselskab som du havde i 2023 automatisk se billigere ud – også selvom det ikke nødvendigvis er tilfældet. Dertil kommer også, at strømprisen typisk er højere på bestemte tidspunkter af døgnet, så har du brugt mere strøm i de dyre timer, så vil det også påvirke totalprisen mellem de to år. Oveni det kan nærmest alle andre poster, også have ændret sig mellem de to år pga. lovgivning eller prisstigninger, hvilket gør totalpriserne endnu mere umulig at sammenligne. 
 

Hold fokus på det du kan ændre 

Når du skal vælge dit elselskab, er det altså vigtigt at finde ud af hvad du betaler til elselskabet alene. Og der er rigeligt ting at holde øje med, som det er beskrevet her: Sådan tjener dit elselskab penge på dig – måske uden du ved det? – Altid Energi 

Hos Altid Energi har vi gjort det nemt at forstå hvad du betaler til os, som er det eneste du kan ændre ved at skifte. Det er nemlig et abonnement, som følger dit forbrug. Vi er derudover helt gebyr- og tillægsfrie. Og resten af omkostningerne på din elregning, de er fuldstændig markedsbestemt.

6. februar 2025 • 3 minutters læsetid

Del denne artikel

Det tager kun 2 minutter at få en billigere elaftale.

Skriv dig op nedenfor, hvis du ønsker en gennemgang af din nuværende elaftale og er interesseret i en billigere løsning.

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes eller monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Det kan være, at du allerede har en ladestander du skal have skiftet, i så fald nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller support@takecharge.dk.

Tilkøb ladeløsning

Er du allerede eksisterende elkunde skal du tilvælge din ønskede ladeløsning inde i Mit Altid Energi, som er vores selvbetjening.

1. Start med at beslut dig for hvilken løsning du ønsker her på siden.

2. Log ind i Mit Altid Energi via linket herunder, som vil sende dig direkte til menupunktet “Mit abonnement”.

3. Vælg her din ønskede løsning.

4. Efter bestilling modtager du en mail direkte fra vores partner – TakeCharge – med instrukser om det videre forløb. Det er også her, du skal betale for din valgte løsning.

Såfremt du er berettiget til refusion, vil der ved din bestilling medfølge et service- og refusionsabonnement til 48 kr. pr. måned. Lader du for eksempelvis 5.000 kWh om året, vil du dermed få refunderet ca. 4.750 kr.

Er du ikke refusionsberettiget ved vi det allerede fra din el-aftale, og så bortfalder service- og refusionsabonnementet helt automatisk.

Ønsker du hjælp til oprettelsen af din bestilling kan du ringe til Altid Energis kundeservice på 44 440 440 eller skrive en e-mail til hej@altidenergi.dk

Overtagelse

Har du allerede en ladeboks af et af de mærker vi tilbyder, kan vi overtage den og begynde at yde den refusion, som du er berettiget til, hvis du har en aktiv el-aftale ved os. Det er helt gratis, og du kan selv foretage overførslen. 

Bemærk at vi kan overtage alle versioner af Easee, Zaptec og DEFA, og ikke kun de versioner, som vi sælger.

Når du bestiller Overtagelse, vil du efter bestillingen modtage en simpel vejledning, som fortæller hvad du skal gøre for at overdrage din ladeboks til os.

Det er vigtigt, at du sørger for at din el-aftale hos Altid Energi er aktiv, før overtagelsen sker, hvis du skal have refusion. Har du brug for en tidligere opstartsdato som elkunde end den systemet tildeler dig ved bestilling, så ræk ud til kundeservice efter bestillingen på hej@altidenergi.dk eller 44 440 440, og så kan de hjælpe med at fremrykke din opstartsdato.

Endelig skal du selv huske at opsige din gamle refusionsaftale efter dit skifte, hvis du har haft sådan en.

Det er vores partner Take Charge, som vil fremsende vejledningen. Har du spørgsmål, så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk.

Uden installation

Du er velkommen til at benytte din egen installatør. Smart-ladere skal dog opsættes med en app for at fungere, og det er vigtigt at installatøren er bekendt med denne procedure.

Da ladeboksen købes gennem vores partner, TakeCharge, skal du være opmærksom på, at der vil være en omkostning til TakeCharge, hvis de skal afhjælpe en forkert konfigureret lader.

Har du spørgsmål så ræk ud til TakeCharge på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til din ladeboks kan ses her: Shop – TakeCHARGE

Forberedt installation

En forberedt installation er til dig, der har en eksisterende lader, som skal udskiftes, eller hvis du ønsker, at din nye ladeboks skal monteres på en allerede udført installation.

For at kunne vælge forberedt installation, skal der være en separat gruppe og et installationskabel tilsluttet og trukket til der hvor ladestanderen skal monteres. Såfremt du allerede har en ladestander, du skal have skiftet, nedtager vi den nuværende for dig.

Krav til forberedt installation

  • Evt. eksisterende installation skal kunne benyttes
  • Korrekt sikringsgruppe skal være installeret i eltavle
  • Kabel skal være tilsluttet sikring og ført til installationsstedet

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk

Standardinstallation

En standard installation er til dig, som ikke har nogen ladeboks installeret i forvejen. Den indeholder:

  • Indbygning af ny sikringsgruppe i el-tavlen
  • Kabling (5g4mm2) mellem ladestander og el-tavle. Maks. 10 meter kabel
  • Føring over rydeligt loft med gangbro, udvendigt på væg eller i jord (hvis du selv har fritlagt i 40cm dybde).
  • Boring af op til 2 huller i væg eller loft
  • Montering og test af ladestanderen
  • Installation af ladestander til 11 kWh ladning (16A)

Det er et krav, at der er plads i tavlen til en ekstra gruppe, og at tavlen skal have jordforbindelse. Hvis ikke, så kan tavlen udbygges mod merpris. Der skal være ledig kapacitet (ampere/faser) nok ind i huset til den ønskede ladeeffekt. Dette undersøges af installatøren i forbindeles med installationen.

22 kWh installation kan tilkøbes sammen med laderen. For at kunne udnytte 22 kWh, skal der være tilgængelig strøm (ampere) nok på installationsstedet, og bilen skal også kunne lade med 22 kWh på AC.

DEFA-boksen inkluderer som den eneste et ladekabel og holder. Ofte vil et ladekabel også følge med din elbil, og derfor er det heller ikke en del af standardinstallationen. Skal du bruge et ladekabel, så besøg online-shoppen via linket i den grå boks her i bunden.

Følgende er desuden ikke inkluderet i standardinstallationen:
Kørsel til ikke brofaste øer, nedgravning af kabel, fjernelse og re-etablering af fliser og sten, opgradering til 22 kWh installation. 

Det er vores partner Take Charge, som vil stå for installationen. Har du spørgsmål så ræk ud til dem på 42 655 488 eller altidenergi@takecharge.dk. Yderligere tilkøbsmuligheder til installationen kan ses her: Shop – TakeCHARGE